OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Munkedal - Mer av livet!
Munkedals kommun har perfekt läge mellan Göteborg och Oslo. Europaväg 6 går rakt genom kommunen. Här bor ca 10 300 människor. Munkedals kommun har en omväxlande natur, från det typiskt bohuslänska med salta bad, dramatiska berg, vacker fjällnatur och bra fiske- och vandringsmöjligheter.
Munkedals kommun ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet.
TILL BEMANNINGS- OCH REKRYTERINGSFÖRETAG OCH TILL DIG SOM ÄR FÖRSÄLJARE:
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Socialsekreterare Barn och unga
Vill du bli en del av vårt team som arbetar med barn och unga och deras familjer i Munkedals Kommun? Munkedals Kommun strävar efter en god arbetsmiljö inom socialtjänsten med rimlig nivå på ärendemängd, utbildning genom kompetenssatsning, extern handledning, nära systemstöd, administrativt stöd och friskvårdsbidrag.
Det finns ett gott samarbete mellan grupperna där vi alla är delaktiga till att bilda en gemenskap där det är högt till tak och nära till skratt. Att arbeta i Munkedals Kommun är som att befinna sig i navet av Bohuslän där vi finns vid sidan av E6 så det är lätt att pendla hit med både bil, tåg och buss.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare med inriktad tjänst för placerade barn kommer du ingå i ett team med en 1:e socialsekreterare. Din huvudsakliga arbetsuppgift kommer vara att följa upp placerade barn och unga i både familjehem och på institution. Du är barnets/den unges egen socialsekreterare som skall ta till vara på dess intresse i samarbete med vårdnadshavare och nätverk samt familjehem och institution. Du kommer arbeta utefter gällande lagstiftning inom SoL och LVU.
Vårt arbete syftar till förändring för barnet/den unge genom vård till en god hälsa och att kunna utvecklas väl. Stor vikt läggs på barnets behov i samarbete med vårdnadshavare och familjehem. I arbetet ingår även samverkan internt och externt med personer eller myndigheter viktiga för barnet/den unge.
Inom den egna organisationen tar vi tillvara medarbetarnas varierande kompetenser. Vi har ett nära samarbete inom hela enheten där socialsekreterare, familjebehandlare, familjecentral, ungdomsmottagning och beroendemottagning representeras. Avdelningen har ett gott stöd av administrativ personal samt systemsupport. Vi stöttar varandra och hjälps åt mellan grupperna.
Myndighetsutövningen inom Individ och Familjeomsorgen består av fem grupper som leds av var sin 1:e socialsekreterare som ger metodstöd. Barn och unga gruppen består av fem socialsekreterare i gruppen ensamkommande barn, fyra socialsekreterare i utredargruppen samt en socialsekreterare för familjerätt, två barnhandläggare och tre familjehemssekreterare i familjehemsgruppen. Vuxengruppen består av tre socialsekreterare som arbetar med försörjningsstöd och två socialsekreterare med missbruk/beroende. Samtliga socialsekreterare har regelbunden extern processhandledning. Vi har inom Individ och Familjeomsorgen en egen öppenvårdsverksamhet för insatser riktade mot barn och unga samt deras föräldrar med fyra familjebehandlare varav en metodhandleder och fördelar arbetet.
Vi har nu behov av att rekrytera en ny medarbetare till utredargruppen då vi haft en tjänst vakant under en tid.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och har minst ett års erfarenhet av psykosocialt arbete. Du skall vara väl förtrogen med gällande lagstiftning. Erfarenhet som socialsekreterare inom barn- och ungdomsarbete och utredning enligt BBIC är meriterande liksom annan lämplig vidareutbildning inom området.
Du skall ha intresse för utvecklingsarbete, du skall se möjligheter och är öppen för nya idéer och tankar. Vi lägger också stor vikt vid samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt, flexibilitet och personlig lämplighet i övrigt. Du ska också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet ställer krav på att du är strukturerad, trygg, har ett gott bemötande och är bra på att kommunicera.
Då vi arbetar i en kommun med glesbygdskaraktär är körkort B ett krav. Vi dokumenterar i datasystemet Magna Cura.
Intervjuer kommer att ske fortlöpande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef - kost Eva-Karin Janson
0524-18119
Assistent Marie Jakobsson
0524 184 40
Assistent Helen Torén
0524 184 40
Assistent Lena Fransson
0524 18440
Enhetschef Lise-lotte Nicander
0524-18336
Enhetschef Caritha Jacobsson
0524 181 92
Förskolechef Annika Laago
0524 18034
Rektor Charlotta Liljedahl
0524 18245
Enhetschef Åsa Thuresson
+46727335762
Rektor Louise Olsson
0524 18265