OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mjölby kommun har drygt 25 000 invånare. Här finns en väl utbyggd kommunal service med mer än 2 200 anställda inom många yrkesområden. Kommunen behöver under en lång tid framöver nyanställa medarbetare inom olika yrkesområden. Under tiden 2005-2015 kommer mer än 600 medarbetare att gå i pension. Vår kommunala verksamhet behöver människor med olika bakgrund. Då tänker vi bland annat på nationalitet, ålder, kön och utbildning. Att kommunen verkar för jämställdhet, jämlikhet och etnisk mångfald på våra arbetsplatser är en självklarhet. ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER Vi söker en 1:e Socialsekreterare till Barn och Vuxengruppen. Gruppen består av 6,0 barntjänster, 1,5 vuxentjänst och 3,0 specialtjänster (familjehem och familjerätt). Idag har gruppen en extra förstärkning med 0,5 tjänst. Socialförvaltningen är idag en egen förvaltning under ledning av socialnämnden men förslag finns att foga samman socialförvaltningen med omsorgsförvaltningen och utifrån en sådan förändring kan ledningsorganisationen komma att förändras. Arbetsuppgifter 1:e Socialsekreterare 1:e socialsekreterare tar emot inkommande anmälningar och ansökningar avseende, barn, ungdom och vuxna, ansvarar för förhandsbedömningar och beslutar om att öppna utredningar (SoL och LVM) där samtycke ej givits samt registrerar i datasystemet. 1:e socialsekreterare samarbetar och deltar aktivt i gruppens, enhetens och förvaltningens arbete. Nära samverkan med behandlings-verksamheter, både interna och externa ingår som en naturlig del i arbetet. Tjänsten ställer krav på flexibilitet och samverkan med andra myndigheter. 1:e socialsekreterare planerar, genomför och följer upp sitt eget arbete med utgångspunkt från arbetsuppgifter, lagstiftning, mål, uppdrag och prioriterade områden. 1:e socialsekreterare sammankallar och leder möten för den egna arbetsgruppen samt är föredragande i socialnämnd och rättsinstanser avseende ärenden som rör barn, ungdomar och vuxna. I tjänsten ingår att bevaka rättsläget inom området samt att hålla sig ajour med metodutveckling och bestämmelser. 1:e socialsekreterare har erforderlig kunskap och erfarenhet för att klara alla delar i arbetet och vidareutvecklar kontinuerligt sin kompetens inom arbetsområdet På tjänsten ligger ett ansvar för arbetskamrater och relationer på arbetsplatsen. 1:e socialsekreterare ger ärendehandledning till övriga handläggare, har kundens behov i fokus och är samtidigt lojal mot fattade beslut och deltar aktivt i arbetet med att utveckla verksamheten. Arbetet sker utifrån ett kognitivt synsätt och till hjälp har vi datasystemet Procapita. Kontinuerlig kompetensutveckling utifrån fastställd årsplan samt regelbunden handledning är självklara delar i arbetet hos oss. KVALIFIKATIONER Kravprofil - Du har socionomexamen eller annan utbildning som prövas likvärdig. - Du har god erfarenhet av arbete med barn, ungdomar och vuxna. - Du är engagerad, kreativ och arbetar gärna lösningsfokuserat/kognitivt. - Stor vikt läggs vid din förmåga att samarbeta med ledning, kollegor och samverkanspartners. - Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. - Du har arbetat några år som arbetsledare - Du skall ha körkort klass B
Kontaktpersoner på detta företaget
INTEND AB Ivan Madunic
0705-320 816
INTEND AB Ida Brage
0730-322 086