OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Majorna-Linné är Göteborgs största stadsdel med cirka 63 000 invånare och utgör en attraktiv del av staden att leva och vistas i med såväl havet som stora grönområden och ett rikt kulturutbud.
Stadsdelsförvaltningen med cirka 3400 anställda arbetar inom verksamheter som förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid, social omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt hälso- och sjukvård. Det vi gör har stor betydelse för många.
ARBETSUPPGIFTER
Ett förslag om förändrad organisation, som innebär en sammanslagning av två enheter inom IFO/FH till en gemensam Barn-och ungdomsenhet under ledning av en enhetschef, planeras gälla från 1 januari 2014. I samband med organisationsförändringen inrättas två tjänster som 1:e socialsekreterare med tillsättning i april respektive september. Tillsättningen gäller under förutsättning att beslut fattas kring föreslagen organisationsförändring.
Barn- och ungdomsenheten består av 19 socialsekreterare och 1 enhetschef. Enheten är indelad i mottagningsgrupp, två utredargrupper samt en barnsekreterargrupp.
Som 1:e socialsekreterare ska Du på uppdrag av enhetschefen leda och stödja socialsekreterarna i det dagliga arbetet, såväl i grupp som enskilt, genom metodstöd och metodutveckling inom området. Du ska fungera som en länk till övriga enheter inom IFO/FH och ansvara för att ett tätt samarbete mellan Barn- och ungdomsenheten, Familjemottagningen och Familjehemsenhet sker. Du ska företräda nämnden i förvaltningsdomstolar samt representera enheten i vissa samverkansgrupper.
De två 1:e socialsekreterarna kommer tillsammans att arbeta nära enhetschefen i verksamhetens processer med uppföljning, statistik och strategisk verksamhetsutveckling.
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen.
Du ska ha lång och bred erfarenhet av socialt arbete, främst myndighetsutövning inom barn och ungaområdet.
Du ska vara väl förtrogen med aktuell lagstiftning. Gärna ha erfarenhet av arbetsledning. Du ska ha kunskap om och erfarenhet av BBIC samt dokumentationssystemet Treserva.
Du ska ha en god coachande förmåga och kunna hantera akuta situationer med svåra beslut. Du måste vara välstrukturerad och ha god förmåga att prioritera arbetsuppgifter utifrån verksamhetens uppdrag. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du behöver även vara bra på att samarbeta.