OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats.
Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar.
Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet.
Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
Då en av våra socialsekreterare på mottagnings- utredningsenhet 0-20 år efter årsskiftet går till en annan tjänst inom socialförvaltningen söker vi nu en socialsekreterare som ska arbeta med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen och lagen om särskilda bestämmelser av vård av unga.
Socialförvaltningen i Trelleborg består av Individ- och familjeomsorg, Äldreomsorg samt LSS. Individ- och familjeomsorg är innefattar fem enheter, mottagnings- och utredningsenhet 0-20 år, råd och stödenhet, familjehems- och familjerättsenhet, beroende- och vuxenenhet samt enhet för socialpsykiatri.
På mottagnings- och utredningsenheten 0-20 år arbetar 12 socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare samt en enhetschef.
Vi erbjuder dig en trevlig arbetsplats med engagerade och kompetenta arbetskamrater. Vi arbetar ständigt för att tillsammans förbättra och utveckla vårt arbete för att tillmötesgå de behov som de barn och familjer vi möter har. Extern handledning tillhandahålls samt närvarande arbetsledning i det dagliga arbetet.
Arbetsuppgifter
Grunduppdraget består av att förhandsbedöma inkomna anmälningar, utredningsarbete samt följa upp och utvärdera beviljade insatser i ärenden som rör barn och unga och deras familjer i enlighet med socialtjänstlagen och lagen om särskilda bestämmelser av vård av unga. Arbetet fördelas jämnt mellan dokumentation och andra administrativa arbetsuppgifter samt möten med barn och unga och deras familjer.
Samverkan och samarbete med övriga enheter inom Individ- och familjeomsorg och med andra samarbetspartners i och utanför kommunen är en viktig del av arbetet.
Kvalifikationer
Arbetet kräver att du har socionomexamen samt erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänsten.
Du är ansvarstagande, målinriktad och har en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet. Du är flexibel och har lätt att anpassa dig till nya situationer i arbetet. Du måste ha ett stort engagemang och kunna bemöta människor med respekt och integritet. En förutsättning är att du har goda teoretiska kunskaper om olika metoder och teorier inom socialt arbete och olika lagstiftningar. Du måste ha en god förmåga att kunna lyssna och vara lyhörd samt utrycka dig i både skrift och tal.
Det är meriterande med erfarenhet av arbete i BBIC samt kunskaper i Procapita IFO.
Arbetstid/varaktighet
Heltid, tillsvidareanställning
Tillträde
december/januari
Kontaktpersoner
Joachim Andersson, enhetschef 0410-73 40 35
Fackliga representanter nås via kommunens växel, 0410-73 30 00
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Sista ansökningsdag
2013-11-19 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!