Socialsekreterare

Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård,
ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet, ANDTS och barn- och ungdomars delaktighet. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård
för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

Vi vet att de flesta socionomers största drivkraft är att tillsammans med andra göra skillnad i människors liv. Vi vet att vi kommit långt i arbetet med att nå hög grad av delaktighet och arbetar kontinuerligt med olika former av kompetensutveckling.

Barn- och familjeenheten består av socialsekreterare, familjehemssekreterare, enhetschef
och gruppledare samt assistenter för avlastning av administrativa- respektive klientrelaterade arbetsuppgifter. Öppenvårdsinsatserna sker via vårt Familjecenter.

Vi har tillgång till både intern och extern handledning. Fortbildning sker kontinuerligt
för IFO- gemensamma områden samt arbetsgruppens aktuella förbättringsområden. Vi
är en arbetsgrupp med positivt arbetsklimat och stor öppenhet för nya idéer och utveckling.
Om du har begränsad erfarenhet av målgruppen och/eller myndighetsutövning kan vi
erbjuda individuellt utformad introduktion.

Barn- och familjeenheten är just ni inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas. Utvecklings-arbetet är en del i ett förvaltningsövergripande projekt som pågår till och med december 2021, vilket innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare. Projektet syftar till att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning. Bakgrunden till projektet är att förvaltningen vill erbjuda hälsosamma arbetsplatser, där medarbetare kan arbeta oavsett var i livet de befinner sig, där personal trivs och stannar kvar och där kontinuitet och erfarenhet i arbetsgrupperna leder till hög kvalitet för de människor som kommer i kontakt med socialtjänsten.

ARBETSUPPGIFTER
Handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn, 0-12 år, deras familjer och nätverk. Du skall utreda och bedöma barn och familjers resurser och biståndsbehov samt besluta om och följa upp olika insatser. Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv.

KVALIFIKATIONER
Du skall vara utbildad socionom. Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn/ungdomsvården eller annat psykosocialt arbete med målgruppen.
Du skall ha goda kunskaper i barns utveckling och det är för dig en självklarhet med
engagemang för utsatta barn och att arbeta utifrån BBIC samt att vilja bidra med nytänkande och metodutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du skall ha god förmåga att arbeta självständigt och till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver att du dessutom har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.

ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024