OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Arbete och välfärdsförvaltningen arbetar utifrån vår vision ”Möjlighet att lyckas” och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull.
Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.
Hos oss arbetar vi bland annat med försörjningsstöd, tandvårdsfrågor, förmedlingskonton, dödsbo, våld i nära relationer och att stödja ungdomar och vuxna i integration och etablering i det svenska samhället utifrån metoden Extraordinära resultat. Verksamheten Utredning försörjning har ca 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i enheter med team och teamledare. Arbetet är klientnära och omväxlande.
En av våra medarbetare har nu sökt sig till nya utmaningar och vi söker därför en ny socialsekreterare som vill vara med och utveckla vårt arbete med ekonomiskt bistånd och planering mot självförsörjning. Vill du vara med och forma vårt framtida arbete inom detta område?
Arbetsuppgifter
I det dagliga arbetet kommer du i kontakt med individer och familjer i olika utsatta situationer. Arbetet bygger på behovsanpassade lösningar där du samverkar med övriga kollegor inom förvaltningen och inom andra förvaltningar, myndigheter och verksamheter. Det innebär varierande uppgifter som handläggning, utredning, myndighetsutövning, kontakt med externa samarbetspartners, rådgivning, och uppföljning.
Du kommer i huvudsak att arbeta med handläggning av löpande ekonomiskt bistånd inklusive planering mot självförsörjning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom socialt arbete eller annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har kunskap om arbete med försörjningsstöd samt de lagar, allmänna råd och riktlinjer som styr arbetet inom ekonomiskt bistånd. Vidare har du erfarenhet av arbete med ansökningar om ekonomiskt bistånd och av arbete med löpande försörjningsstöd. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten eller annan likvärdig verksamhet.
I arbetet förekommer dokumentation och kommunikation som kräver datorvana och vana av att arbeta i verksamhetssystemet Procapita Lifecare samt förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Kunskaper i Windows Officepaket, Outlook, Evolution och Artvise är meriterande.
Vi söker dig som är flexibel, kan växla mellan arbetsuppgifter och kan gå in och hjälpa dina kollegor vid behov. Du bör kunna ta egna initiativ och tycker det är roligt med utveckling. Det är bra om du kan prioritera bland arbetsuppgifter och är stresstålig då det tidvis är hög arbetsbelastning mot slutet av månaden. Som person är du lugn och trygg i dig själv och i ditt arbete.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din arbetsplats kommer vara Östra kommunhuset i Kristianstad med närhet till buss.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Jeccika Brorsson, 044-13 27 40.
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
Sista ansökningsdag är 2020-09-18.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21