OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Vi arbetar utifrån vår vision ”Möjlighet att lyckas” och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull.
Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.
Hos oss arbetar vi bland annat med försörjningsstöd, boendefrågor, budget och skuldrådgivning, våld i nära relationer och att stödja ungdomar och vuxna i integration och etablering i det svenska samhället utifrån metoden Extraordinära resultat. Verksamheten Utredning försörjning har ca 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i enheter med teamledare.
Vi söker nu en vikarierande medarbetare till Mottagningsenheten ekonomi med uppdraget att ge information om ekonomiskt bistånd och stödja enskilda att uppnå skälig levnadsnivå. Uppdraget innebär att ge vägledning samt handlägga ekonomiskt bistånd. Vi är en stödjande, kreativ och uppmuntrande arbetsgrupp. Vårt förhållningssätt i arbetet är att nyfiket utforska det möjliga, att våga prova nya saker. För oss är det värdefullt att systematiskt reflektera och analysera hur verksamheten fungerar och hur resultat faktiskt uppstår. Allt för att kunna ge god service för våra medborgare och skapa en trivsam arbetsmiljö.
Arbetsuppgifter
I arbete som socialsekreterare hos oss arbetar du med att utreda och bedöma ärenden som avser ekonomiskt bistånd och ger information och vägledning i samhällsfrågor. Arbetet innebär att möta medborgare i kris och ge stöd. Vidare arbetar du med att vara behjälplig med att genomföra placeringar i till exempel skyddat boende och tillfälligt boende vilket innebär att du arbetar kvällstid vid behov (schemalagd och cirka en gång i veckan). Ansökan om god man och förvaltare för medborgare som inte är aktuella i förvaltningen ingår också i arbetsuppgifterna.
En naturlig del i dina uppgifter är samverkan både internt och externt där kontakt med såväl klienter som med andra myndigheter ingår. I arbetsuppgifterna ingår också vägledning till andra professionella i ärende som rör ekonomiskt bistånd. Du dokumenterar möten, planering och de insatser som genomförs. Du bidrar till verksamhetsutveckling inom området.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kurs/utbildning i motiverande samtal och krisstöd är meriterande. Vi ser gärna att du tidigare arbetat med myndighetsutövning, möta människor i kris och arbetat med tolk. Även erfarenhet av arbete mot självförsörjning och etablering är meriterande.
Vi vill att du har goda kunskaper i Officepaketet och kunskaper i verksamhetssystemet LifeCare är en fördel. Kommunikation och dokumentation som ingår i arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Kunskaper i arabiska är meriterande. För tjänsten krävs B-körkort.
Det är viktigt att du är en trygg person som ser möjligheter framför hinder. Du har god förmåga att på ett pedagogisk och tydligt sätt ge information och stöd. Du trivs både med att arbeta i grupp och självständigt. Det krävs att du är självgående och ansvarstagande och förhåller dig till uppsatta mål och förväntningar på ett sätt som även skapar engagemang hos andra. Du är van vid att arbeta i en tillitsstyrd organisation och förstår att samverkan är nyckeln till framgång.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder ett vikariat på heltid med tillträde 2020-12-01 eller enligt överenskommelse och med varaktighet till och med 2021-08-31. Tjänsten är placerad på Östra kommunhuset i Kristianstad med närhet till bussar.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Linda Ljungdahl på telefon 044-13 28 30.
Sista ansökningsdag är 2020-10-11.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21