OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare på Funktionshinderenheten i Lerums kommun. Vi har fyra lediga tjänster då vi har medarbetare som ska vara föräldralediga och studielediga. Vår arbetsplats ligger nära pendelstation cirka en minut gångväg. Från Göteborgs central eller Alingsås tar det 20 minuter med tåg till Lerum.
På enheten arbetar idag 12 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef, alla med flerårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område.
Vi söker dig som vill vara en aktiv medarbetare i vårt utvecklingsarbete och skapa goda förutsättningar för enhetens uppdrag och för kommunens invånare.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom Funktionshinderenheten arbetar du med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättning enligt Socialtjänstlagen (SOL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Arbetet innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Treserva. Som handläggare är du omgiven av ett kollegialt stöd, handledning av förste socialsekreterare och vid behov även extern handledning.
KVALIFIKATIONER
Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är likvärdig.
Du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning och det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet som handläggare eller av målgruppen med funktionsnedsättning.
Du tar ansvar för din uppgift, strukturerar ditt angreppssätt och driver dina arbetsprocesser vidare.
Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt, är anpassningsbar och ser möjligheterna i förändringar.
Du arbetar bra med andra människor genom lyhördhet, kommunikation och har ett konstruktivt förhållningssätt.
Du tycker om att arbeta med med komplexa frågor, analyserar samt löser komplicerade problem självständigt.
Du är tydlig i din kommunikation via både tal och skrift, är engagerad i möten/samtal både på individ- och gruppnivå, lyssnar in samt är anpassningsbar.
Du är bra på att skapa och bibehålla relationer såväl internt som externt.
Eftersom arbetet kan innebära resor är det ett krav att du har körkort.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Funktionshinder/Beroende Zlatko Tonkovic
0302-52 11 88