OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Nu söker vi på Försörjningsstöd, Vuxen- och Integrationsenheten, en socialsekreterare med tillsvidareanställning då en av våra medarbetare av familjeskäl valt arbete närmare sin hemort.
Vi har två enheter som arbetar med Försörjningsstöd; Vuxen- och Integrationsenheten och Vuxenenheten. Sedan i februari 2020 är vi sammanslagna med kommunens Arbetsmarknadsavdelning och tillhör förvaltningen Kommunledningskontoret.
Målet med sammanslagningen är att vi tillsammans ska få ut fler personer i rätt försörjning genom tätare samarbete mellan socialsekreterare och arbetsmarknadskonsulenter. Vi har också startat upp ett nygammalt Jobbcentrum i vilket forum vi samverkar med fler, b la AF och Vuxenutbildningen. Ett tvårårigt ESF-projekt är även startat och det innehåller en ny arbetsmodell som innebär att stödja den enskilde till stegförflyttningar genom arbetsträning och andra insatser mot den privata arbetsmarknaden.
På våra enheter arbetar vi med försörjningsstöd, boendeproblematik, förmedlingsmedel och dödsboanmälningar mm.
Nästa år inför vi Lifecare som är ett mer användarvänligt verksamhetssystem än vårt nuvarande system Procapita. Vi har påbörjat resan med digitalisering och vårt mål är att automatisera det administrativa arbetet i så stor utsträckning som möjligt.
På varje enhet finns en erfaren 1:e socialsekreterare som ansvarar för den dagliga arbetsledningen.
Det är en trygg och stabil arbetsplats. Vi har en härlig mix vad gäller ålder och kön. Det är en bra blandning i personalgruppen med både lång erfarenhet i arbetet men även de som är nya.
Vi har handledning, flextid, friskvårdstimma, friskvårdsbidrag, förtroendetid samt möjlighet att växla in semesterdagstillägg.
Vilka är verksamhetens mål?
Målet med verksamheten är att få människor som söker ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande
Vilka mål arbetar befattningsinnehavaren mot inom ramen för verksamhetens mål och vilka ansvarsområden har hon/han?
Arbeta för att människor som söker försörjningsstöd och är nyanlända och/eller ännu ej är integrerade i det svenska samhället, ska bli självförsörjande.
Vilka arbetsuppgifter ingår för att uppfylla de mål befattningsinnehavaren har?
Myndighetsutövning genom att utreda rätten till bistånd. Samverka med andra samverkanspartners för att den enskilde ska få rätt ersättning eller rätt insats i vägen mot egen försörjning. Ge råd, stöd samt vägledning.
Kravspecifikation
Socionom eller likvärdig högskoleutbildning. Gärna erfarenhet av arbete med försörjningsstöd. God kännedom om lagar och förordningar som styr arbetet. Van att utreda och dokumentera i IT-miljöer. Ansvarsfull, uthållig, strukturerad, ha god samarbets-och initiativförmåga samt klara av att prioritera i vardagsarbetet.
Vilka övriga krav bör ställas?
Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Språkkunskaper i andra språk och kunskaper om andra länder kan vara en fördel.
Kompetenser
Självgående
Uthållig
Samarbetsförmåga
Relationsskapande
Strukturerad
Problemlösande analysförmåga
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden och tjänsten kan därmed komma att tillsättas före sista ansökningsdagen.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078