OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Beskrivning
Vi söker en Socialsekreterare till Vuxenenheten på Försörjningsstöd.
Försörjningsstöd består av två enheter, Vuxenenheten och Vuxen och integrationsenheten. Sedan ett drygt år tillbaka är vi sammanslagna med kommunens Arbetsmarknadsavdelningen. Organisatoriskt lyder vi under Kommunledningskontoret. Tanken med sammanslagningen var och är att vi tillsammans ska få ut fler personer i rätt försörjning. Detta genom ett tätt samarbete mellan socialsekreterare och arbetsmarknadskonsulenter.
Vi har startat ett tvåårigt ESF-projekt där vi arbetar fram en ny arbetsmodell för att stötta den enskilde till stegförflyttningar med större fokus på ett utökat samarbete med det privata näringslivet.
Vi har även ett Jobbcentrum. Ett forum där vi samverkar med fler samarbetspartner såsom Arbetsförmedlingen, Vuxenutbildningen med flera.
Vårt verksamhetssystem är Procapita men vi håller på just nu att gå över till Lifecare, som är mer användarvänligt.
Vi har kommit en bra bit på väg med att våra klienter kan söka försörjningsstöd digitalt. Vissa administrativa moment har vi för avsikt att automatisera framöver för att i större utsträckning kunna arbeta mer direkt med våra klienter. En alldeles ny tjänst är inrättad på förvaltningen vilken inledningsvis är ämnad att driva det digitala utvecklingsarbetet framåt tillsammans med oss.
På varje enhet finns erfarna 1:e socialsekreterare som ansvarar för den dagliga arbetsledningen.
Arbetsuppgifter
Vårt huvudsakliga uppdrag är att hjälpa den enskilde till egen försörjning och under tiden prövar vi rätten till ekonomiskt bistånd. Förutom försörjningsstöd arbetar vi även med boendeproblematik, förmedlingsmedel, dödsboanmälningar, med mera.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller som har likvärdig högskoleutbildning och som har erfarenhet av arbete med försörjningsstöd. Du ska ha god kännedom om lagar och förordningar inom området. Du ska även ha goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift och vara van att arbeta och dokumentera i IT-miljöer samt ha dokumentations- och utredningsvana. Du behöver vara kreativ, ansvarsfull och uthållig samt ha god samarbets- och initiativförmåga, samt klara att prioritera i vardagsarbetet.
Vår arbetsplats
Vi är en härlig mix både vad gäller ålder och kön. Vi är en trygg och stabil arbetsplats med många erfarna kollegor. Hos oss värdesätter vi förutom det sociala arbetet en god kollegial anda med inslag av mycket skratt. En av våra anställda vill av familjeskäl komma närmare sin hemort, därav söker vi ny medarbetare.
Vi har flextid. Servicetiden är till 16.30 vardagar förutom fredag, då pågår den till 15.00. Vi har handledning, friskvårdstimma, friskvårdsbidrag samt förtroendetid om 3 timmar per månad vid längre anställning.
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, tjänsten kan därmed komma att tillsättas före sista ansökningsdagen. Välkommen med din ansökan!
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078