OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
Socialförvaltningens arbete omfattar myndighetsutövning och utförande för målgrupperna barn och unga, personer med beroendeproblematik, personer med psykisk ohälsa samt försörjningsstöd. Förvaltningen är indelad i avdelning vuxna, avdelning unga och avdelning stab. Vi har ett processorienterat arbetssätt där samverkan, utveckling och ständiga förbättringar leder oss framåt.
Enhet Stöd och försörjning i Alingsås tillhör Socialförvaltningen, avdelning vuxen. På Enhet Stöd och försörjning finns sammanlagt åtta socialsekreterare som arbetar med att utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd. I receptionen finns tre ordinarie socialadministratörer samt en extra socialadministratör. Vi har en 1:e socialsekreterare, en enhetschef samt en handläggare för budget och skuldrådgivning.
Under våren kommer vi att starta ett mottag där två socialsekreterare kommer att arbeta, de övriga fem socialsekreterarna kommer att arbeta med de löpande ärendena. Vi har infört e-ansökan för åter-ansökningar och håller nu på att utveckla flera digitala möjligheterna i arbetet med RPA. Vi kommer också snart att införa bedömningsinstrumentet FIA på enheten.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som socialsekreterare på vår enhet kommer du att få arbeta i ett riktigt gott arbetsklimat med engagerade och initiativtagande arbetskamrater meden stor portion humor. Du arbetar till stor del med tät kontakt med dina klienter och dina medarbetare samtidigt som du kan arbeta självständigt. I tjänsten ingår samverkan med andra enheter och verksamheter, både internt och externt.
Du och dina kollegor arbetar tillsammans med att utreda och bedöma rätten till försörjningsstöd. Du kommer att få god stöttning av kollegor och arbetsledning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig utbildning. Krav för tjänsten är slutförd högskoleutbildning med socialrätt, samt erfarenhet av myndighetsutövning och ekonomiskt bistånd är önskvärt.
Du är väl förtrogen med juridiken kring myndighetsutövning samt socialtjänstlagen. Vidare är du väl insatt i handläggningsprocessen, myndighetsutövningens processer samt aktuell lagstiftning.
För att trivas i rollen tror vi att du är noggrann, van att ingå i en arbetsgrupp med gott arbetsklimat och stöttande kollegor. Du drivs av att se den enskilde individen utvecklas och lyckas i sin strävan mot självförsörjning. Du ska ha god förmåga att samarbeta och samverka med kollegor och andra instanser, även kunna arbeta självständigt i processen mot självförsörjning. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker.
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.