OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med att utveckla vår verksamhet?
Välkommen till Åstorp – Söderåsstaden där människor och företag möts och växer.
Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen.
Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med cirka 15 800 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid.
Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Vi förstärker vårt team inom ekonomiskt bistånd och söker nu en socialsekreterare. Arbetet är primärt som socialsekreterare i vårt utredningsteam för ekonomiskt bistånd. Arbete hos oss innebär ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet.
Dina arbetsuppgifter kommer primärt att vara att ta emot och behandla ansökningar av ekonomiskt bistånd samt att erbjuda råd, stöd och vägledning till medborgare i ekonomisk utsatthet, att bedöma och utreda rätten till bistånd enligt Socialtjänstlagen. Familjefridsarbete ingår i tjänsten. Det är ett spännande arbete med mycket omväxling och olika uppdrag som ger en stor variation på arbetsuppgifterna varje dag.
Du får möjlighet att utföra ett gott socialt arbete i mötet med klienter samt möjligheter att engagera dig i olika uppdrag som främjar såväl verksamhetens som din egen utveckling. Arbetet innebär mycket samarbete både internt och externt.
Vi söker dig som med humor, engagemang och mod kan jobba flexibelt och självständigt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd. Om du har erfarenhet av samarbete med externa aktörer såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Region Skåne är det meriterande.
Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Erfarenhet av LifeCare och grundutbildning i MI, FREDA och PATRIARK är meriterande.
Du behöver kunna sätta dig in i klienters situation och möta dem på ett respektfullt sätt. Vidare har du god organisatorisk och administrativ förmåga. Vi vill att du arbetar utifrån en helhetssyn och är motiverande i ditt arbetssätt.
Som person ser vi gärna att du är nyfiken, orädd och har stort engagemang för ditt uppdrag. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och ett intresse för att arbeta med ekonomiskt bistånd och med människor i en föränderlig situation.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga då du kommer att arbeta i team.
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
75-100%, enligt överenskommelse
Tillträde: Omgående
Tillträde enligt överenskommelse.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Stina Cederhag
042-641 23
Jessica Göransson
042-640 93
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
042-640 00
Ann-Charlotte Krüger
042-643 80
Jenny Johansson
042-640 51
Margaretha Sturesson
042-640 07
Myndighetschef Stina Cederhag
042-641 23
Sjukgymnast Tord Kock
042 - 642 44
HSL-chef Eva Hallström
042-642 84
Områdeschef Emma Ahlström
042 - 64037