OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beroendeenhet 2
Att jobba inom offentlig sektor innebär möjligheten att skapa de bästa förutsättningarna för samhällets medborgare. Nu söker vi dig som har socionomexamen och vill bli en del av vårt team på Beroendeenhet 2. Vill du vara med och bidra på ett konkret och viktigt sätt? Då bör du läsa vidare och söka jobbet som socialsekreterare!
På Beroendeenhet 2 arbetar vi med myndighetsutövning kring vuxna personer med beroendeproblematik. I tjänsten ingår att utreda vårdbehov, sätta igång insatser samt utvärdera dessa. Vi arbetar enligt SoL och LVM. Vi samarbetar med en mängd olika aktörer såsom Regionen, kriminalvård, hvb m fl. Arbetet är väldigt varierande och dagarna kan se mycket olika ut. Dokumentation är en viktig arbetsuppgift så vi lägger mycket tid på det men det innebär också tid tillsammans med våra klienter och samarbetspartners i möten på kontoret eller andra platser. Vi har ramavtal med ett stort antal behandlingshem runtom i landet och arbetet innebär en del resor över dagen då vi besöker dessa.
På Beroendeenhet 2 har vi väldigt roligt tillsammans! Vi är en stabil arbetsgrupp som har arbetat mycket på gruppkänslan. Här finns erfarna kollegor och vi trivs mycket bra med vårt jobb. Arbetsgruppen består av en enhetschef, en specialisthandläggare och administratör samt 7-8 socialsekreterare. Som ny i vår arbetsgrupp kommer du ha tillgång till både introduktör och mentor. Detta för att enklare komma in i arbetet. MI är en viktig del av vårt arbete varför det är en utbildning vi försöker tillhandahålla. Som utredningsinstrument använder vi ASI. Arbetet innebär ofta samarbete med andra aktörer. Det är ett spännande arbete som också innebär en stor variation.
Ditt uppdrag
I arbetet ingår att arbeta med myndighetsutövning i enlighet med socialtjänstlagen (SoL) och i vissa fall även lagen om vård av missbrukare (LVM) och utreda enskilda individers behov av insatser utifrån gällande lagstiftning. Det ingår även att motivera, utreda, bedöma, besluta om samt följa upp insatser enligt socialtjänstlagen, samverka med exempelvis polis, region och kriminalvård, samverka med andra aktörer inom kommunen.
Din bakgrund
För att arbeta som socialsekreterare hos oss krävs det att du har socionomexamen. Vidare har du goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och B-körkort. Vi tror att du är en person som drivs av att ha ett jobb som gör skillnad och möjligheten att få jobba med kompetenta kollegor.
Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning med målgruppen vuxna med beroende och MI-utbildning (motiverande samtal) och utbildning inom ASI (Addiction Severity Index) är meriterande.
Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Vidare är du en person som är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer.
Sist men inte minst söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Lisa Viksten, enhetschef Beroendeenhet 2 018-727 15 56
Hanna Sjöstrand, specialisthandläggare 018-727 61 08
Monica Lundberg Mattsson, enhetschef Beroendeenhet 1 018-727 61 09.
Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43