OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör – både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.
I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på.
Sektor stöd och omsorg är en av fyra sektorer i Mariestads kommun. I sektorn ingår avdelningarna vård och omsorg, individ- och familjeomsorg samt arbetsmarknad.
Sektor stöd och omsorg är en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den förmåga som finns hos varje människa. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom socialt arbete i Mariestads kommun.
Vi söker nu en socialsekreterare till Vuxenenheten.
ARBETSUPPGIFTER
Vuxenenhetens uppdrag är att utreda, tillgodose stöd och behandling samt följa upp insatser för vuxna personer från 18 år och uppåt som har problem med missbruk eller beroende av alkohol, narkotika och/eller spel om pengar. Myndighetsutövning förekommer även inom områdena våld i nära relation, socialpsykiatri samt bostäder.
På vuxenenheten sätter vi stort värde på det sociala arbetet och vi möter klienterna där de är utifrån en helhetssyn. En stor del av arbetet bygger på att skapa relation, allians och tillit. Grunden i arbetet är att ge ett respektfullt bemötande.
I arbetsuppgifterna ingår sedvanlig handläggning, att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL eller LVM. En viktig del i arbetet är att stötta och vägleda den enskilde samt att samordna de olika kontakter och/eller insatser som den enskilde har från det att utredning inleds till att ärendet avslutas på enheten. Vi söker nu dig som har kompetens inom både missbruk, psykisk ohälsa samt våld i nära relation.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten ska du ha socionomexamen och det är meriterande om du har utbildning i ASI, FREDA, Patriark eller andra bedömningsinstrument. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Du bör ha arbetat med personer som har missbruk, psykisk ohälsa och/eller samsjuklighet.
Viktiga egenskaper hos dig som person är att du har en god samarbetsförmåga, att du är serviceinriktad samt att du är värdegrundsstyrd.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Mariestads kommun rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.