OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplats
Vill du vara med och bidra i människors utvecklings- och förändringsprocesser? Då är det betydelsefulla arbetet som socialsekreterare vid beroendecentrum i Ljusdal rätt jobb för dig! Inom IFO Ljusdal arbetar vi nära varandra utifrån samlad kompetens med hög ambitionsnivå.
Vi söker en socialsekreterare till vår vuxenenhet, som tillsammans med handläggare, socialsekreterare, beroendeterapeuter, fältsekreterare och specialistsocionom finns integrerade med Regionens beroendesjuksköterska och läkare på Beroendecentrums lokaler på Granbacken 6, i Ljusdal. Arbetsmiljön präglas av ett öppet klimat med god stämning, bra sammanhållning och ett både starkt och prestigelöst kollegialt stöd.
Ljusdals kommun är belägen i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.
Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra
kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?
Arbetsuppgifter
Arbetet innebär i huvudsak handläggning enligt SoL och LVM. Vi tar emot ansökningar och anmälningar utifrån riskbruk/missbruk/beroende samt gällande våld i nära relation och hedersrelaterat våld och förtryck. Vi utreder, beslutar/ger förslag till beslut om insatser samt följer upp dessa. Uppgifter i övrigt kan vara att informera enskilda och grupper om socialtjänstens verksamhet samt delta i förebyggande arbete gällande våld/heder och riskbruk/missbruk/beroende.
Kvalifikationer/utbildning
Socionomutbildning, med erfarenhet av arbete med vuxna med riskbruk/missbruk/beroende och utsatthet för våld/heder. Vi ser gärna att du har erfarenhet av dokumentation och myndighetsutövning enligt SoL och LVM. Arbetsuppgifterna kräver att du är bra på att planera och strukturera ditt arbete men även att du har en hög förmåga till flexibilitet. Ett gott bemötande och förmåga att skapa goda relationer till dem vi möter är av stor vikt.
Vi arbetar bland annat med ASI, AUDIT/DUDIT, FREDA, PATRIARK mfl. Tidigare erfarenhet av dessa och även av andra relevanta evidensbaserade metoder/verktyg inom området riskbruk/missbruk/beroende och våld/heder är meriterande. Vi använder verksamhetssystemet Treserva.
B-körkort är ett krav.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Övrigt
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare. Vi satsar på nära chefskap och stöd av specialistsocionom samt administratörer. Vi har 7-timmars arbetsdag, med bibehållen lön, för att ge en längre dygnsvila. Arbetsmiljö är viktig för oss och vi vill arbeta för en god introduktion in i yrket som socialsekreterare.
Intervjuer sker löpande. Provanställning kan komma att tillämpas.
Varaktighet och Sysselsättningsgrad
Tillsvidareanställning på heltid.
Tillträde enligt överenskommelse.
Upplysningar lämnas av
Enhetschef, Sara Eriksson.
Tfl: 070-242 80 82
Mail: sara.eriksson@ljusdal.se
Fackliga kontaktpersoner
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
Sista ansökningsdag
2022-03-23
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.
Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Swed
0651-181 07
Lisa Sjöström
Eva Berglund-Carlén
070-1902902
Elisabeth Fransson
Kjärstin Öhman
Eva Berglund-Carlén
Eva Åsåker
Inga-Lill Öjemark
David Norman
Carina Bryngelsson