OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Vi på Funktionsstöd Myndighet Nordost växer och vi söker därför dig som vill följa med oss på denna resa.
1 september 2021 så slog vi samman två stadsdelskontor, Östra Göteborg och Angered. Vi skapade i stället ett områdeskontor som jobbar för hela detta område som vi kallar nordost. Vi sitter numera tillsammans i fräscha lokaler på Angered torg. Angereds torg är en knytpunkt i området, både vad gäller lokaltrafik och möjligheterna att ta sig hit men även vad gäller utbud av butiker och restauranger.
Vi är ett gäng som trivs ihop och värnar om vårt goda arbetsklimat. Vi stöttar varandra i arbetet och jobbar tillsammans i metodgrupper och medhandläggarskap. Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samt tillgång till metod- och processhandledning.
Vi har tre enheter barn, vuxen lss och Socialpsykiatri. Annonsen avser enheten som jobbar mot barn och här handlägger vi ansökningar om bistånd samt begäran om insatser enligt Socialtjänstlagen och LSS för personer upp till 21 år.
I din roll som socialsekreterare kommer du att möta barn och ungdomar med psykisk/neuropsykiatrisk/fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Ibland kommer du att hålla samtal tillsammans med tolk. Vi samarbetar med utförarverksamheter såsom boenden, övrig socialtjänst, andra myndigheter och sjukvård. Ibland kan arbetet också innebära en del resor för att besöka personer som bor på boenden utanför kommunen. Kompetensutveckling och omvärldsbevakning är en viktig del av arbetet.
Arbete på myndighet funktionsstöd innebär att kombinera teoretiska kunskaper kring diagnoser samt kring konsekvenser av funktionsnedsättning ur ett socialt/biologiskt/psykologiskt/kulturellt perspektiv med dina praktiska färdigheter. Det kan handla om att kommunicera med personer som har nedsatt kommunikationsförmåga och med personer i utsatta situationer och i kris.
Arbetet innebär att hantera prioriteringar, krav och motstridiga intressen, att göra etiska överväganden och ställningstaganden. En viktig del är också att avgöra när annan kompetens än den egna behövs.
Välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är har en socionomexamen eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift. Erfarenhet från målgruppen psykisk/neuropsykiatrisk/fysisk och intellektuell funktionsnedsättning samt erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen IBIC, Treserva och SAMSA ses som meriterande för denna tjänst.
Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut, samt handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ses även det som meriterande.
För att trivas i rollen hos oss krävs det att du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra.
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.
ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Intervjuer för denna tjänst kan komma att hållas digitalt på grund av rådande pandemi.
Med hänvisning till gällande lagar om registerkontroll måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.