OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialsekreterare Barn och unga, myndighet, två tjänster.
Socialförvaltningen söker socialsekreterare!
Vi kan erbjuda dig ett intressant, självständigt och utvecklande arbete i en spännande organisation.
Här har du möjlighet att påverka och utveckla innehåll och arbetssätt, efter de behov som finns i organisationen och i nära samarbete med dina kollegor.
Individ och familjeomsorgen, myndighet i Markaryds kommun har det yttersta ansvaret gällande barn, unga och vuxna som behöver stöd.
Vårt främsta mål och fokus är att tillsammans med andra berörda säkerställa att barn i Markaryds kommun ska växa upp tryggt.
Centralt för oss är skydd och stöd, samtal med barn samt att involvera och mobilisera barnets nätverk. För att ge bra förutsättningar för arbetet tycker vi att det är viktigt med tillgång till nära arbetsledning och stöd i arbetet.
Enheten Individ och familj, myndighet består i dag av en enhetschef, fyra socialsekreterare, en barnets sekreterare och en familjehemssekreterare samt en vuxenhandläggare.
Arbetsgruppen har ett gott arbetsklimat och ett stort intresse för målgruppen med barnets bästa i fokus.
En av fördelarna med Markaryds kommuns storlek är att det är nära till beslutsfattare och samverkanspersoner såsom den egna behandlingsenheten, förskolor och skolor.
Enheten präglas av ett kollegialt samarbete och stöd vilket också är viktigt för att trivas och utvecklas.
Vi erbjuder extern handledning och kontinuerlig kompetensutveckling. Du erbjuds även ekonomiskt bidrag för friskvård. Vi arbetar utifrån BBIC.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av utredningsarbete med barn och deras familjer. Du ska vara väl förtrogen med den lagstiftning som styr verksamheten samt SoL och LVU.
I arbetsuppgifterna ingår att ta emot orosanmälningar och ansökningar, göra skydds- och förhandsbedömningar samt ansvarar du för att utreda barns och ungdomars behov och att följa upp beviljade insatser. Du kommer även att behöva agera i akuta ärenden.
Det är meriterande att du har erfarenhet av att arbeta med BBIC, att du har god dokumentationsvana samt att du har mycket god förmåga att kommunicera i både tal och skrift på svenska språket.
Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper om att arbeta i Procapita ses som meriterande. Då jobbet innebär många kontaktytor är det viktigt att du har förmåga att vårda och bygga goda relationer. Färdigheter som kommunikation och samarbete är viktiga för oss liksom ett gott bemötande. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter.
I arbetet kommer du att träffa på människor med olika erfarenheter och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen du möter för att skapa en god kontakt. Som person ser vi att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett strukturerat och effektivt sätt och du har lätt för att vid behov omprioritera dina arbetsuppgifter. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
Intervjuer kommer att ske löpande.
Välkommen med din ansökan redan idag!
Vad erbjuder vi?
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid i Markaryds kommun. Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag är 2022-05-27Vi ser fram emot din ansökan.
Under rekryteringsprocessen undanber sig Markaryds kommun kontakt med mediesäljare,
rekryteringskonsulter och liknande.
Markaryds kommun i södra Småland på gränsen till Skåne är en välskött kommun med god ekonomi. Lånefinansieringsgraden är låg och bland annat har medel avsatts som fullt ut täcker kommunens framtida pensionskostnader. Markaryds kommun ligger i toppen i Svenskt näringslivs undersökning om landets bästa företagsklimat. I Markaryd arbetar vi med ett tydligt medborgarperspektiv och samverkar i stor utsträckning tillsammans med den ideella sektorn och näringslivet i vårt utvecklingsarbete.