Socialsekreterare

Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Ulricehamns kommun vill bli Sjuhärads bästa offentliga arbetsgivare. För att komma dit behöver vi de bästa medarbetarna, vill du bli bäst med oss?

Vi söker dig som är bra på ditt jobb, men vill bli ännu bättre. Det stämmer, du kommer till en framåt kommun; vi säger bara Lassalyckan, världscupen, Västgötaloppet, skidgymnasium, med mera. Vi har också vandringsleder, sjöliv och underbara naturmiljöer som lockar till ett gött liv med fina boendemiljöer, relevanta jobb och meningsfull fritid. Som du förstår räds vi inte utmaningar, ska du jobba hos oss ser vi gärna att du också är modig, engagerad, glad och lite envis.

Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden.

IFO (Individ- och familjeomsorg) ansvarar för följande verksamheter; stöd till barn, ungdomar och deras familjer, stöd till vuxna, försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd samt arbetsmarknadsinsatser och mottagande av nyanlända.
Vi är en enhet med tio medarbetare där arbetsgruppen består av sex socialsekreterare, tre administratörer och en assistent.

Vi erbjuder dig en positiv och utvecklingsinriktad arbetsgrupp, god arbetsmiljö samt ett självständigt och flexibelt arbete. Som socialsekreterare hos oss kommer du att ha ett varierande arbete, där du har möjlighet att rikta in dig och fördjupa dig, där ditt engagemang finns. Vi arbetar nära varandra och stöttar upp där det behövs. Vi arbetar med ständiga förbättringar för att kvalitetssäkra och utveckla verksamheten efter rådande omständigheter och behov.
Varmt välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgiften som socialsekreterare är i huvudsak att utreda, bedöma och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd enligt Socialtjänstlagen (SoL). Vi har utvecklat en e-tjänst och det spännande arbetet mot automatisering kommer att fortsätta framöver. Det kommer i förlängningen ge oss mer tid för det sociala förändringsarbetet, som vi lägger stor vikt vid.

Utöver ekonomiskt bistånd finns andra uppdrag som man kan åta sig och utveckla sin professionella roll i. Vi arbetar tex med Våld i Nära Relation (ViNR), dödsbohandläggning, hemmasittande unga vuxna i VI-projektet som är ett tvärprofessionellt initiativ, samverkansform med andra myndigheter, anhörigstödsombud, etc. Just nu bygger vi även upp en struktur kring hanteringen av felaktiga utbetalningar (FUT) och stickprovskontroller.

Vi arbetar efter ett systemteoretiskt förhållningssätt där vi utgår från varje enskild person och dess nätverk. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge individuellt stöd och aktivt arbeta med motivationsarbete, utifrån varje individs förutsättningar och målet är alltid att nå en självförsörjning. Inom gruppen arbetar var och en med hela processen från nybesök och arbetet fram till att ärendet avslutas.

En viktig del i arbetet handlar även om att samverka både internt med andra verksamheter inom kommunen och externt med vården, andra myndigheter och samverkansparter. Enheten har ett extra nära samarbete med kommunens arbetsmarknadsenhet, AME.

KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen eller annan likvärdig akademisk utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning och gärna med ekonomiskt bistånd.
Vidare har du mycket goda kunskaper i att uttrycka dig både i tal och skrift samt en god digital kompetens. Arbete i verksamhetssystemet Treserva är meriterande för tjänsten.

Du har ett professionellt bemötande och förmåga att möta människor som lever i utsatta miljöer och svåra livssituationer. Att du är bra på att lyssna och kommunicera är en förutsättning till att kunna skapa dialog med de vi är till för och med samverkansparter, i syfte att hitta de bästa lösningarna.
Du förmår förmedla struktur och målinriktning i ditt klientarbete. Du är trygg och stabil i dig själv, positiv och tillgänglig. Du har ett flexibelt tankesätt och ska kunna omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen, då akuta situationer kan uppstå.
Vi ser gärna att du bidrar aktivt i metod- och verksamhetsutveckling, som en del i att kvalitetssäkra vårt arbete.
Viss stresstålighet är en förutsättning för arbetet och förmågan att se sin egen roll i ett större sammanhang.

B-körkort är ett krav och vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Nordgren
0321-595650
Anette Gustafsson
0321-595614
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0321-595000
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660
Enhetschef Maria Wichers
0321-595631
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Verksamhetschef IFO Magnus Andersson
0321-595625
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Enhetschef Katarina Rademacher
0321-595664 0766-435664
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660 0766-435660

Sammanfattning

Besöksadress

Höjdgatan Ulricehamn
None

Postadress

Bogesundsg 22 Stadshuset
Ulricehamn, 52386

Liknande jobb


Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

Jourhems- och placeringshandläggare till Hägersten-Älvsjö Sdf

28 november 2024

28 november 2024

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

Socialsekreterare till Myndighet SoL (Vikariat)

28 november 2024

28 november 2024