OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det här är vi
Mellerud och Bengtsfors kommuner tänker nytt för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Från och med hösten 2021 har kommunerna en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Verksamheten leds av en gemensam socialchef och delas in i fem områden; individ- och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå.
Vi arbetar enligt devisen ”Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum”. Vi arbetar nära våra brukare som kan vara äldre, funktionsnedsatta, personer med behov av försörjningsstöd eller missbruksproblem etc. Inom området har vi många kontakter med och ett stort ansvar mot våra invånare. Ramen för vår verksamhet styrs av lagstiftning, därutöver drivs vi av att tillgodose de behov våra medborgare och brukare önskar. Vi verkar för en kultur som möjliggör lärande och kontinuerlig förbättring och utveckling. Vår värdegrund är tydlig vad gäller att arbeta utifrån en helhetssyn samt att ständigt tydliggöra vårt uppdrag för våra medarbetare och våra brukare. Det tycker vi är viktigt! Varmt välkommen att bli en del av oss!
Ditt jobb är viktigt
Som utredningssekreterare träffar du många olika människor med varierande behov. Du handlägger utredningar från inkomna anmälningar eller ansökningar, bedömer den sökandes situation och fattar beslut om insatser. Du kan också behöva presentera förslag till beslut inför ansvarig nämnd eller chef. En del i arbetet består av att delta i samarbeten med andra yrkesgrupper och nätverk.
Det här är du
Att arbeta som utredningssekreterare kan vara utmanande, du måste därför vara kunnig och trygg i din yrkesroll och ha en förmåga att analysera olika situationer. Du måste vara intresserad av människor och ha en förmåga att sätta dig in i andras livssituation. Du bör ha en god förmåga att utreda ärenden och vara väl insatt i BBIC, dokumentationsvana och trygg i att kunna fatta beslut. Det är också viktigt att ha ett strukturerat arbetssätt och ha kunskap om gällande lagstiftningar. Det är meriterande att ha yrkeserfarenhet samt kännedom om offentlig verksamhet och hur samhället är uppbyggt då du ofta har kontakt med andra myndigheter. Vi ser gärna att du har vana i verksamhetssystemet Procapita/Lifecare.
Kompetenskrav: socionomexamen eller motsvarande
Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.
Tillträde: snarast efter överenskommelse
Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i ansökan.
Förutsättningar för anställning
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Utdrag ur belastningsregistret
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.