Socialsekreterare

Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Välkommen till missbruksenheten! 

Som socialsekreterare på missbruksenheten får du ett roligt och stimulerande arbete. Du får trevliga kollegor men också ett viktigt och givande uppdrag. Nu söker vi medarbetare till vår missbruksenhet. Missbruksenheten ansvarar för myndighetsutövning och målgruppen vi arbetar med är personer från 18 år. Vårt gemensamma uppdrag är betydelsefullt och vi finns till för Faluborna.

Vi arbetar i ett nära samarbete med socialrådgivarna på rådgivningsenheten, vilka vi även delar chef med. Vi söker dig som vill ha ett stimulerande och roligt arbete, friskvårdspeng, möjlighet att semesterväxla och handledning. Du kan påverka dina arbetstider i och med att vi tillämpar årsarbetstid och tack vare vårt heltidsavtal ges du möjlighet att ansöka om ändrad sysselsättningsgrad en gång per år. 

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare ansvarar du för myndighetsutövning och att utreda enskilda individers behov av behandlingsinsatser utifrån missbruk/beroendeproblematik jml, SoL och LVM. Du behöver tycka om att skriva utredningar, då en stor del av dina arbetsgifter består av det. Du trivs med att möta människor i olika situationer och du möter dem med värdighet, respekt och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet. 

Du kommer att skriva yttranden till olika instanser, sociala utredningar, bedömningar, fatta beslut om insatser, samt uppföljning av beslutande insatser. Socialstyrelsens nationella riktlinjer inom området är vägledande avseende utredningsmetoder och insatser som beviljas.

I din roll ingår även ett nära samarbete med både interna och externa samarbetspartners där vi behöver samordna eventuella insatser. Vår egen rådgivningsenhet är en viktig del i de insatser vi beviljar och vi har ett tätt samarbete för att få till rätt behandlingsinsatser för våra klienter.

Kvalifikationer
För rollen krävs

- Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig utbildning, inklusive socialrätt som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig
- Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift då arbetet innebär mycket dokumentation samt muntlig kommunikation
- Grundläggande datakunskaper 
- God erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet av socialt arbete
- B-körkort

Personliga egenskaper
Enheten söker en medarbetare som: 

- Har lätt att skapa goda relationer och kan samarbeta med både oss och andra. 
- Är strukturerad och prioriterar aktiviteter effektivt samt sätter upp och håller deadlines. 
- Är noggrann, ansvarstagande och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du har vilja och förmåga att stödja till utveckling.
- Är serviceinriktad och empatisk i sitt bemötande. Det är viktigt att kunna möta människor med värdighet, respekt och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet.
- Har en grundläggande känslomässig stabilitet och är trygg i sig själv. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande kvalifikationer

- ASI/ADAD
- Utbildning i motiverande samtal, Mi
- Erfarenhet av verksamhetssystemet TRESERVA
- Kunskap om missbruk och beroende

Anställningsvillkor
Vi söker socialsekreterare till en tillsvidareanställning. Tillträde efter överenskommelse. Bifoga utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. 

Anställningsintervjuer sker löpande under ansökningsperioden, du kommer även vid intervjutillfället att få genomföra ett arbetsprov.

Kontaktuppgifter

Enhetschef Magdalena Dejke Rantanen, tel. 023-820 11

Metodhandledare Jörgen Olsson, tel. 023-863 74

Fackliga företrädare

Christina Johansson, Vision, tfn 023-876 75

Jan Nyberg, SSR, 023-821 67

Övrigt

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. 

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se

Kontaktinformation
Magdalena Dejke Rantanen, Enhetschef

Arbetsplats

 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 december 2022
  • Ansök senast: 3 januari 2023

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxenenheten, Solna stad

Socialsekreterare till Vuxenenheten, Solna stad

26 november 2024

Socialsekreterare barn och unga i Centrum

Socialsekreterare barn och unga i Centrum

25 november 2024

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

25 november 2024