Socialsekreterare

Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vi söker en socialsekreterare till Försörjningsstödsenheten! 

Försörjningsenheten i Falu kommun är organiserad inom Arbetslivs- och socialförvaltningen, under sektionen Arbetsliv. Enheten leds av
en enhetschef och en bitr. enhetschef. Enheten består av ca 35 medarbetare som
är indelade i sex team som leds av fyra teamledare. Försörjningsenheten arbetar
med att utifrån Socialtjänstlagen utreda rätten till ekonomiskt bistånd och
stötta medborgare till att bli självförsörjande. Utifrån ett respektfullt förhållningssätt
arbetar försörjningsenheten med målsättning att individer ska uppnå
självförsörjning.

Vi har inlett ett utvecklingsarbete där vi vill fokusera mer på uppdraget som handlar om att bistå människor till egen försörjning och
mindre på handläggningsprocessen. Vi har under hösten 2021 infört E-ansökan och
Digital medarbetare för att frigöra personaltid från handläggningsprocessen.
Visionen är mer kvalitativt socialt arbete för faluborna och en mer attraktiv
arbetsplats för medarbetarna. 

Försörjningsenhetens arbete utgår från Arbetslivs- och socialförvaltningens värdegrund. Vi utgår från människors lika värde och
ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i
vårt engagemang, ett lösningsfokuserat förhållningssätt och en tilltro till den
enskildes egen förmåga. Kommuninvånarna ska kunna förvänta sig snabb och
lättillgänglig information och rådgivning, redan i första kontakten. 

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare hos oss ingår du i något av teamen där du arbetar med de olika delarna av handläggningen, dels den sociala utredningen och planering för individen och dels den ekonomiska utredningen. Vi sätter kommuninvånarna i fokus och försöker alltid skapa en bra allians. Arbetet innefattar utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd samt socialt motivations- och förändringsarbete.

I din roll ingår även ett nära samarbete med både interna och externa samarbetspartners så som bland annat kommunens arbetsmarknadsenhet som erbjuder arbetsmarknadsinsatser samt regionen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och sociala företag.

Kvalifikationer
För rollen krävs: 

- Socionomexamen eller annan beteendevetenskaplig utbildning inklusive socialrätt som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig

- Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift då arbetet innebär mycket dokumentation samt muntlig kommunikation

- Grundläggande datakunskaper

Personliga egenskaper
Vi ser att du är serviceinriktad, trygg, empatisk, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Det är viktigt att kunna möta människor med värdighet, respekt och kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet. Du är strukturerad, organiserar och prioriterar aktiviteter effektivt samt sätter upp och håller deadlines. Du är även noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt mån om att leva upp till dessa.
Vidare har du god samarbetsförmåga och du har lätt för att bygga förtroendefulla relationer, är lyhörd och kan lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är ansvarstagande både för egen del och för helheten. Utöver detta så söker vi dig som är utvecklingsbar, kunskapssökande och självgående samt har en god bedömningsförmåga. Du är pedagogisk i ditt förhållningssätt och har förmåga att på ett gott sätt uttrycka dig verbalt.

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av myndighetsutövning, gärna med ekonomiskt bistånd

- Goda kunskaper om socialförsäkringssystemet

- B-körkort

- Utbildning i lösningsfokuserat arbetssätt

- Utbildning i motiverande samtal, MI

- Erfarenhet av verksamhetssystemet TRESERVA

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.

I Falun erbjuds alla heltid med möjlighet till deltid.

Bifoga utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten 

Kontaktuppgifter

Tillförordnad Enhetschef, Camilla Arcari, tel. 023-824 66

Teamledare Johanna Liljekvist, tel. 023-876 38

Fackliga företrädare

Lisa Karlsson, Akademikerförbundet SSR, tel. 023-825 32

Christina Johansson, Vision, tel. 023-821 10

Övrigt
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings-och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.

Kontaktinformation
Camilla Arcari, Biträdande enhetschef

Arbetsplats

 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 december 2022
  • Ansök senast: 10 januari 2023

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024