OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Om jobbet
Som socialsekreterare på Försörjningsstöd kommer du till en trygg och stabil arbetsplats med många erfarna kollegor.
Vi har två enheter med försörjningsstöd. Den enhet som nu har behov är Integrationsenheten vars målgrupp är språksvaga. Det finns ett starkt driv och entusiasm för utvecklingsarbete både på arbetsplatsen och i samverkan med andra aktörer. Vi trivs tillsammans, vi får höga värden på trivsel på medarbetarundersökningar. Vi lyder organisatoriskt under Kommunledningskontoret och är en del av Arbetsmarknadsavdelningen. Tillsammans med konsulenter på AME samt vårt gemensamma Jobbcentrum i kommunen pågår ett gemensamt arbete med att få ut klienter i egen försörjning. Vi har erfarna 1:e socialsekreterare som stödjer dig i ditt arbete.
Arbetsuppgifter
- Samtala med klienter och stödja i vägen mot egen försörjning
- Utreda rätten till ekonomiskt bistånd
- Dokumentation och uppföljning
- Samverka internt och externt
- Rådgivning och socialt stöd
- Aktivt bidra till arbetsgruppens och enhetens utveckling
Du kommer att ha regelbundet metodstöd och uppföljningar med din 1:e socialsekreterare.
Vi söker dig som
- Du är motiverad att hjälpa människor ut i egen försörjning
- Du är självgående och driven, vilket du ex visar genom att du tar ansvar för dina klienters planering.
- Du är strukturerad, vilket du visar genom att du planerar, dokumenterar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
- Du är relationsskapande och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt
- Du är uthållig och stabil, vilket du visar när du ställer krav på klienter och / eller de får avslag på sin ansökan
- Du är initiativtagande till samverkan för att nå bästa resultat
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Kvalifikationer
- Du är socionom eller har likvärdig högskoleutbildning.
- Du har god kännedom om lagar och förordningar inom området.
- Du behärskar det svenska språket i såväl tal som skrift.
Meriterande för tjänsten är om du har tidigare erfarenhet av arbete med försörjningsstöd, tidigare har arbetat med tolk och/ har en kulturell medvetenhet
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden och vikariatet kan därmed komma att tillsättas före sista dag för ansökan.
Villkor
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078