OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
På Beroende- och vuxenenheten blir du del av en kompetent och engagerad arbetsgrupp om sex socialsekreterare.
Till enheten hör även en 1:e socialsekreterare, behandlare och beroendepedagoger. Här lägger vi stor vikt vid motivations- och förändringsarbete i utredningsprocessen och vi är stolta över vår välutvecklade vårdkedja för personer med beroendeproblematik. Vi arbetar utifrån ett helhets- och familjeperspektiv med individen i fokus. Vi satsar på kompetensutveckling i linje med de nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevård. Extern handledning i grupp ingår i arbetet. Ledarskapet är tillitsfullt och engagerat och tillgången på intern arbetsledning är hög. På arbetsplatsen finns en medvetenhet om vikten av återhämtning och det finns möjlighet att regelbundet arbeta hemifrån.
Kommunen erbjuder friskvårdsersättning och semesterväxling. Kommunikationsmöjligheterna är goda. Arbetsplatsen ligger cirka fem minuters gångväg från buss- och pågatågstation.
Arbetsuppgifter
På Beroende- och vuxenenheten ansvarar du som socialsekreterare självständigt för handläggning av ärenden under hela processen från att utredning inleds tills dess att ärendet avslutas. Arbetet innefattar myndighetsutövning enligt SoL och LVM samt yttranden. Du ska utreda, göra bedömningar av lämpligt bistånd och lämna underlag för beslut samt följa upp beviljade biståndsinsatser. Efter avslutad behandlingsinsats erbjuder vi uppföljningskontakt under ett år. Vi arbetar strukturerat med ASI och UBÅT som instrument för utredning, bedömning och uppföljning. Du kommer att arbeta i nära samverkan med enhetens beroendepedagoger och behandlare samt övriga kollegor inom Individ- och familjeomsorgen. En stor del av arbetet sker i samverkan med andra aktörer, exempelvis regionens psykiatri- och beroendevård m.fl. I arbetet ingår att bidra till verksamhetens utveckling och komma med förslag på förbättringar.
Kvalifikationer
Vi söker en nyfiken och engagerad medarbetare med socionomexamen. Du ska ha lätt för att skapa kontakt och hållbara relationer och ha en hög samarbetskompetens. Erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete enligt SoL och LVM för vuxna med beroendeproblematik är en fördel. Detsamma om du har godkänd ASI-utbildning och erfarenhet av arbete med ASI och UBÅT.
Vi förutsätter att du är intresserad av området skadligt bruk och beroende. Ett respektfullt och personligt bemötande av klienter såväl som kollegor och samarbetspartners är viktigt i arbetet hos oss.
Då arbetet är komplext behöver du vara stabil och trygg som person. Du behöver vara tydlig i din kommunikation och lågaffektiv i ditt bemötande. Du kommer att arbeta med såväl akut problematik som långvariga insatser vilket innebär att du behöver vara ansvarstagande med en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet under givna ramar och ha lätt för att anpassa dig till nya situationer i arbetet. I samarbete med andra aktörer behöver du vara drivande och initiativtagande.
Som socialsekreterare på Beroende- och vuxenenheten behöver du ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift samt ha en god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Inom individ- och familjeomsorgen arbetar vi med MI som gemensamt förhållningssätt. Grundutbildning i MI är därför en fördel. B-körkort är ett krav. Vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. I samband med anställning ska ett godkänt utdrag ur belastningsregistret uppvisas.
Tillträde
December 2023 eller enligt överenskommelse
Arbetstid/Varaktighet
100%, tidsbegränsad anställning (vikariat) t.o.m. 2024-08-31
Kontaktpersoner
Helen Andersson, enhetschef 0410-73 37 93
Fackliga kontakter
Sista ansökningsdag
2023-11-05 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Vi kommer att använda oss av löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Kontaktpersoner på detta företaget
Helen Andersson
0410-73 37 93