OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ och familjeomsorgen i Nora kommun består av tre enheter; Vuxenenheten, Barn- och Familjeenheten samt AME. IFO:s Barn- och Familjeenhet består av består av sju socialsekreterare, två familjehemssekreterare samt en administratör. Enhetschef arbetsleder tillsammans med 1:e socialsekreterare och är det dagliga stödet till socialsekreterarna.
I Barn- och Familjeenheten ingår även Öppenvård med fyra familjebehandlare och två fältassistenter. Hela enheten sitter i samma byggnad, vilket gör att vi har en nära samverkan, korta beslutsled och ett nära ledarskap. Här möts man av varierande arbetsuppgifter, stort engagemang, mycket skratt och hög professionalism.
Nora kommun har ett generöst flextidsavtal samt friskvårdsbidrag.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna är huvudsakligen inriktade på myndighetsutövning enligt SoL, LVU och annan förekommande lagstiftning. Nora är en relativt liten kommun och därmed har socialsekreterarna förmånen att få arbeta brett med varierande arbetsuppgifter, där vi som grupp hjälps åt och är flexibla. Verksamheten ansvarar för handläggning av ärenden från inkommande anmälan/ansökan, via utredning till verkställighet av insats och avslut. Aktuell tjänst som socialsekreterare avser i huvudsak att utreda enligt BBIC samt att följa upp beviljade öppenvårdsinsatser.
Du kommer att välkomnas in i en arbetsgrupp, där styrkan är engagerade socialsekreterare med en blandad mix av erfarenhet och med ett starkt barnfokus. Arbetsgruppen har ett stort engagemang och driv kring målgruppen vi jobbar med. Vi satsar på att du ska komma in i arbetsgruppen och din roll som socialsekreterare, när du börjar får du en anpassad introduktion utifrån din erfarenhet och behov. Du kommer få en mentor som tillsammans med arbetsledare och chef gemensamt ansvarar för att du ska få en så bra start som möjligt.
KVALIFIKATIONER
• Socionomexamen
Meriterande är tidigare erfarenhet av arbeta med myndighetsutövning inom barn och familj, kunskap och erfarenhet av BBIC. Det är nödvändigt att ha B-körkort.
Verksamheten behöver personal med god förmåga att driva utredningsprocesser, skapa team i olika frågor, bilda goda allianser med professionella och familjer. Viktigt är att kunna samarbeta med kollegor och att samtidigt ta egna initiativ och arbeta självständigt. Tjänsten kräver en god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Stor hänsyn kommer tas till personlig lämplighet samt arbetslivserfarenhet. Du är trygg i din yrkesroll, vågar tänka nytt och är öppen för att medverka i pågående utvecklingsarbete.
I den här rekryteringen kommer vi att be dig om ett utdrag ur belastningsregistret.
ÖVRIGT
Nora kommun är beläget i den norra delen av Örebro län mellan Bergslagens sjöar och skogar. Kommunen har ett fantastiskt kulturarv och ett rikt föreningsliv. Nora är en entreprenörskommun där små lokala företag lever sida vid sida med stora internationella bolag. Till antalet är vi cirka 10 700 invånare och förväntas öka stadigt under kommande år. Dessa förutsättningar och närheten till det expansiva Örebro har gjort att allt fler vill bo och etablera sig i Nora kommun.