Arbetsbeskrivning
Smedjebacken är en trevlig kommun i södra Dalarna, med bra kombination av trivsamt småstadsliv, storslagen natur, aktivt föreningsliv, ett rikt kulturliv och starten för Strömsholms kanal. En tillväxtkommun med små och stora företag med goda förutsättningar då vi ligger i ett strategiskt bra läge mellan Västerås och Falun/Borlänge. Sedan länge arbetar vi med en ekologisk inriktning. Smedjebacken är närhet, vatten och utveckling, en kommun för alla.
Välkommen till Smedjebackens kommun!
Vi är en kommun som med god och stabil ekonomi som grund och med invånarna i fokus arbetar aktivt med utveckling där målet är bästa möjliga verksamhet. Som arbetsgivare är vår styrka prestigelöshet, dialog och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan leva upp till vår värdegrund där välkomnande, engagemang, trygghet och framtidstro är våra ledord.
Individ- och familjeomsorgen
Individ- och familjeomsorgen i Smedjebacken är en verksamhet bestående av tre enheter, barn- och familjeenheten, vuxeneheten och administationsenheten, totalt 25 medarbetare. Verksamheten leds av en verksamhetschef och enheterna för vuxen och barn och familj leds av enhetschefer. I de båda grupperna finns både socialsekretare och personal som arbetar med öppenvård i olika former samt familjestöd/ familjebehandling.
Vi arbetar utifrån ett nära ledarskap och tillgänglighet och vi är ett litet kontor där det förutsätts att vi hjälps åt och ställer upp för varandra!
Vuxenenheten leds av en enhetschef och består av sex socialsekreterare och tre behandlare. Vuxenenheten arbetar med ekonomiskt bistånd, missbruk/beroende, sociala kontrakt, dödsboanmälnan, våld i nära relation samt annat socialt stöd till vuxna individer. Nu söker vi en tjänst som socialsekreterare med inriktning ekonomiskt bistånd.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare för ekonomist bistånd är dina arbetsuppgifter:
.Myndighetsutövning så som utreda ansökningar gällande ekonomiskt bistånd, sociala kontrakt, dödsboanmälningar samt fatta beslut utifrån Socialtjänstlagen
.Följa upp beviljade insatser
.Utvecklings- och förbättringsarbetet är en del av uppdraget
.Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och arbetets innehåll och förutsättningar kan komma och förändras över tid utifrån behov
Kvalifikationer
Vi söker dig med
.Socionomexamen, beteendevetenskaplig utbildning eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
.Du ska vara väl förtrogen med de handläggningskrav och lagstiftning som styr verksamheten
.Tidigare erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd och dödsboanmälningar
.Krav på administrativ förmåga samt förmåga att utrycka sig väl i det svenska språket
.B-körkort
Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialt arbete och kunskaper i verksamhetssystemet LifeCare är meriterande.
Personliga egenskaper
.Du är tydlig, kommunikativ och strukturerad med en hög grad av personlig mognad och självkännedom
.Du är lyhörd och kan härbärgera oro och vara ett stöd i ett komplext sammanhang
.Du har ett stort engagemang och intresse för socialt arbete
.Du har mod att göra skillnad för utsatta människor i samhället och en av dina styrkor är att bygga relationer och att samarbeta
.Stor vikt läggs vid personlig lämplighet
Vi erbjuder
Vi vill erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön, vilket även innebär rökfri arbetstid. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom dig en dialogutbildning när du blir tillsvidareanställd. Vi vill ha frisk och aktiv personal och vi hoppas att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta samt vår aktiva personalförening, Smeden. Att åka kollektivt är bra för miljön och därför kan du som medarbetare få köpa busskort till rabatterat pris, tillsammans kan vi göra skillnad. Att förvalta det vi värnar om ser vi som självklart och vi är stolta över vårt finska förvaltningsområde där du som finsktalande mer än gärna få stärka upp med din kunskap. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare. Vi vill inspirera dig med engagemang, välkomnande, trygghet och att framtidstro.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringsprocessen då urval av rekryteringskanaler redan bestämts för denna rekrytering.
Läs mer om oss på smedjebacken.se och hur vi hantera dina personuppgifter enligt GDPR.
Smedjebackens kommun arbetar utifrån kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.
Vid problem av registrering av CV var god kontakta Webcruiter support.
Varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande. Provanställning kan komma att tillämpas.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialist Patricia Andersson (patricia.andersson@smedjebacken.se) så får du hjälp med din ansökan.
Kontaktinformation
Maria Högstedt, VISION, 0240-66 00 91, maria.hogstedt@smedjebacken.se
Yvonne Frank, Enhetschef, 0240- 66 02 76, yvonne.frank@smedjebacken.se
Arbetsplats
Vasagatan 14
777 81 Smedjebacken