OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nybro kommun är en expansiv kommun i det småländska glasriket med cirka 20 000 invånare. Här finns stora och små företag främst inom glas-, trä- och pappersindustrin - flera av dem världsledande inom sina respektive branscher.
Kommunen har ett strategiskt läge mellan de tre regionala centrumen Kalmar, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med järnväg samt en flygplats inom tre mil.
I Nybro kommun finns möjligheterna att välja attraktiva boende med vackra miljöer i staden eller på landsbygden. Möjligheterna till rekreation och friluftsliv är goda då det aldrig är långt till naturen.
Individ- och familjeförvaltningen ansvarar för frågor som rör traditionell individ- och familjeomsorg, omsorger om personer med funktionsnedsättning
med stöd av SoL och LSS och kommunens mottagning av nyanlända.
Individ- och familjekontorets verksamhet omfattar, efter omorganisationen 2001, individ- och familjeomsorgen inom socialtjänsten samt arbetsbefrämjande åtgärder.
ARBETSUPPGIFTER
Individ- och familjeförvaltningen söker två socialsekreterare till ekonomienhetens mottagningsgrupp. Enheten arbetar med utredningar och bedömningar för att utreda rätten till försörjningsstöd. Ekonomienheten arbetar med aktiva sociala insatser och sätter individens förmåga och möjligheter till utveckling i fokus. I arbetsuppgifterna ingår information, rådgivning samt kontakt med andra myndigheter. Syftet är att stärka den enskildes förutsättningar till självförsörjning eller behov av insatser.
Enheten består av två arbetsgrupper, mottagningsgruppen samt arbetsmarknad/ rehabgruppen. Därutöver finns budgetrådgivning. Samtliga nybesök för ekonomiskt bistånd går via mottagningsgruppen. Mottagningsgruppen arbetar både individuellt och i team med stöd från en nära arbetsledning. Vi erbjuder ett spännande och utvecklande arbete i ett väl fungerade arbetssätt.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en positiv människosyn, som är socionom med erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd, intresse av att arbeta med myndighetsutövning samt förmåga att arbeta med kvalificerat utredningsarbete. Viktiga kvalifikationskrav är att kunna hantera svåra möten och balansera myndighetsutövningen med klientperspektiv. Då arbetar periodvis behöver bedrivas i högt tempo, är det viktigt att kunna hålla många bollar i luften och vara strukturerad i sitt arbetssätt. Därutöver ska du ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Datorvana är ett krav och vi använder verksamhetssystemet Pro Capita. Då arbetet kräver mycket samarbete både internt och externt är det viktigt att du är en bra lagspelare, har förmåga att skapa goda relationer, upparbeta kontaktnät och är smidig i kontakten med andra myndigheter.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du söka andra tjänster inom Nybro kommun eller andra organisationer anslutna till Offentliga jobb. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning.
Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag. Vi undanber oss också samtal från annonssäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Lars Wasteby
0481-451 22
Enhetschef Birgitta Andersson
0481-451 22
SSR Maria Gertsson
0481 - 451 91
Vision Carola Axelsson
0481-451 09
Vision Sarah Rosén
0481-451 43
Enhetschef Christel Olsson
0481-451 22
Enhetschef Christel Olsson
0481-451 22 (vx)
Verksamhetschef Lars Wasteby
0481-451 22 (vx)
Enhetschef Birgitta Andersson
0481-451 22 (vx)
Enhetschef Birgitta Andersson
0481 - 451 22