OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar växer och vi är nu över 70 000 invånare.
Kalmar har en fantastisk kulturhistorisk miljö som ger staden charm och karaktär men Kalmar är också en modern universitetsstad med visioner. Här finns framtidstro, bra kommunal service och stadspuls parallellt med en livskraftig landsbygd.
Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 200 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi ca 6 000 anställda.
Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Kalmar kommun värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till det.
Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre. Välkommen att söka jobb hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
Vill du känna att du gör skillnad och bidrar till barn och ungas säkerhet och trygghet? Vi erbjuder dig ett stimulerande och ansvarsfullt arbete tillsammans med en engagerad och driven arbetsgrupp. I Kalmar har vi tre utredningsenheter inom barn och familj som arbetar nära varandra för att underlätta samarbete och samverkan. I arbetsuppgifterna ingår att utreda barn och ungdomars behov enligt både SoL och LVU, vi arbetar också med att följa upp insatser och placeringar.
När du börjar hos oss får du en individuell introduktion och Socialstyrelsens Yrkesintroduktion för socialtjänstens barn- och ungdomsvård samt fortlöpande kompetensutveckling under din anställning. Arbetsledningen finns nära och vi har behandlingskonferens varje vecka tillsammans med närmsta chef.
Vill du bli vår nya kollega?
Vi kommer att kalla aktuella kandidater till intervju löpande under ansökningstiden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig utbildning som motsvarar nuvarande behörighetskrav samt goda kunskaper i aktuell lagstiftning. I rollen som socialsekreterare ingår det att dokumentera och sammanställa beslutsunderlag vilket gör att det är viktigt att kunna uttrycka sig väl i skrift. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med kvalificerade barnavårdsutredningar liksom erfarenhet av BBIC och datasystemet Procapita.
Arbetet hos oss innebär att du träffar personer med olika behov och olika utmaningar och då behöver du som person vara stabil och trygg i ditt bemötande. Du är strukturerad och har också förmåga att ta initiativ och se helheten i ditt arbete.
Arbetet växlar ibland snabbt och förutsätter att du har förmåga att anpassa dig efter nya situationer. Då arbetet kan innebära resor bör du vara inställd på att detta kan vara en del i ditt arbete.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling.
Körkort B är ett krav. För anställning som socialsekreterare krävs godkänt registerutdrag.
ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.