OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare.
Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?
Individ och familjeomsorg består av myndighetsutövning, familjebehandling, socialpsykiatri och service. Samverkan är en förutsättning för vårt arbete och en viktig del av vårt uppdrag. Gemensamt hittar vi individuella lösningar med fokus på det förebyggande. I vårt aktiva utvecklingsarbete förenklar vi för medborgare och medarbetare genom digitala lösningar.
Vill du vara med och utveckla socialtjänsten så att vi tillsammans kan möta morgondagens utmaningar?
En av våra socialsekreterare går vidare mot nya utmaningar, och vi söker därför hennes efterträdare. Du kommer att ingå i enheten Barn och Familj, där arbetar socialsekreterare med utredningar av barn och unga, familjerättssekreterare, familjehemssekreterare och barnsekreterare. Tio personer arbetar med utredningar av barn och unga. Gruppen består av totalt 15 personer och leds av en enhetschef och två 1:e socialsekreterare.
Om du har skyddade personuppgifter, kontakta ansvarig för rekryteringen enligt annonsen för besked om hur du ska gå till väga för att skicka in dina ansökningshandlingar.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som socialsekreterare kommer vara att bedriva utredningsarbete enligt SoL och LVU med inriktning mot barn och ungdomar 0-18 år samt följa upp beslutade insatser såsom öppenvårdsinsatser och institutionsplaceringar. Vi arbetar med barnets bästa i fokus och för att tillvarata och utveckla individens och nätverkets resurser.
Arbetet innebär att du samverkar med barnets nätverk samt med interna och externa samarbetspartners såsom förskola, skola, BUP, polis, Barnahus etc.
I det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av två 1:e socialsekreterare som även driver metodutveckling tillsammans med dig och dina kollegor. Arbetsgruppen får kontinuerlig kompetensutveckling genom utbildningar och föreläsningar. I Burlövs kommun får alla medarbetare friskvårdsbidrag och som socialsekreterare har du extern handledning i grupp med kollegor.
KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen och vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av socialt arbete. Du ska ha kunskap om gällande lagstiftning kring SoL och LVU samt hur dessa tillämpas. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten är meritande. För denna tjänst är körkort ett krav.
Arbetet ställer krav på din förmåga att kunna planera och organisera ditt arbete samt förmåga att skapa och upprätthålla struktur för ditt arbete. Vi arbetar med såväl akut problematik som med mer långsiktiga mål, vilket kräver ett flexibelt förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta, har god empatisk förmåga och har lätt att förhålla dig till nya omständigheter.
Som person är du trygg, flexibel, initiativtagande, har god analytisk förmåga och är skicklig i att skapa goda och respektfulla relationer. Du är van att arbeta självständigt och delar gärna med dig av tankar och idéer samt är öppen för andras. Du är engagerad i ditt arbete, och håller dig lugn i stressade situationer. Vårt arbete kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, liksom förmåga att skapa goda kontakter med såväl vår målgrupp som med samverkanspartners. Du har ett stort intresse för socialt arbete och för dig är det angeläget att utvecklas inom yrket, både som individ och tillsammans i grupp.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Tycker du det låter som att vi beskriver dig? Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Om du har skyddade personuppgifter, kontakta ansvarig för rekryteringen enligt annonsen för besked om hur du ska gå till väga för att skicka in dina ansökningshandlingar.
Enligt lag krävs uppvisande av utdrag ur polisens belastningsregister vid anställning för arbete med barn. Blankett för att beställa utdraget finns på: Blanketter - övrigt arbete med barn | Polismyndigheten (polisen.se) Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor. Har du inget aktuellt utdrag så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.