OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. Du tar dig snabbt och säkert med tåg eller på motorväg mellan orterna. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.
I kommunen arbetar cirka 1500 medarbetare med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför bland annat kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semesterdagsväxling, bidrag till studielitteratur, möjlighet till privatbilleasing och mycket annat. Hos oss finns närhet till de du samarbetar med och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.
Beskrivning
Vi på Barn och Familj har under många år aktivt arbetat för att förbättra vår verksamhet och möta de behov som barnen och de familjer vi möter har.
Vi har en hög ambition och vill utveckla vår verksamhet. Vi behöver därför förstärka vår grupp utredning/uppföljning med en ny kollega. tjänsten är en visstidsanställning på ett år med chans till förlängning.
Syftet med vårt utvecklingsarbete är att möjliggöra för barn/ungdomar att få sina behov tillgodosedda och kunna bo kvar i sitt sammanhang och i sin familj. Vi har ett tätt samarbete med vår Öppenvård. Vi samverkar genomgående med övriga enheter utifrån tanken om att familjen är en helhet med en ibland komplex problematik, vårt mål är att erbjuda ett samordnat stöd och därigenom frigöra familjens och nätverkets egna resurser. Vi är en välfungerande arbetsgrupp som arbetar intensivt med att öka barns delaktighet i våra processer. Vi arbetar med att tydliggöra våra processer med stöd av Lean.
Vi är 17 medarbetare inom enhet Barn och Familj. En enhetschef, två 1:e socialsekreterare, sju socialsekreterare med inriktning utredning/uppföljning, två barnsocialsekreterare (placerade barn), två familjehemssekreterare, två familjerättssekreterare och en socialsekreterare med inriktning administration/mottag.
Vi har ett generöst flextidsavtal där vi inom gruppen samordnar oss så att vi är rätt bemannad under våra öppettider. Vi har möjlighet att arbeta hemifrån en dag på två veckor. Under pågående pandemi är möjligheten till arbete hemifrån utökad.
Vi arbetar aktivt för att skapa en god arbetsmiljö bland annat genom att nogsamt följa arbetsbelastningen men även genom att fokusera på friskfaktorer. Vi ser arbetsmiljön som viktig, inte bara utifrån den enskilde medarbetaren men även utifrån att vi har en tanke om att en god arbetsmiljö ger oss större möjligheter att utföra socialt arbete med god kvalité.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som socialsekreterare med inriktning utredning/uppföljning, ålder 0-20 år. Det innebär utredning av barnens behov och uppföljning av beviljade insatser.
Kvalifikationer
Socionom eller likvärdig utbildning. Erfarenhet är önskvärd.
Villkor
B-körkort och adekvat utbildning på högskolenivå.