OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag.
I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort.
Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder.
Vi söker dig, som tillsammans med oss andra inom verksamhetsområde IFO, öppenvården, arbetslivscentrum och boendestöd vill förebygga, möta och tillgodose kommuninvånarnas bedömda behov tidigt. Detta gör vi genom; att alltid tänka individen i fokus; fördela aktuell information och kunskap mellan oss; samordna våra resurser; ta vara på varandras perspektiv och ha ett kritiskt förhållningssätt i syfte att söka hållbara möjligheter.
Vi erbjuder en arbetsplats med erfarna och skickliga arbetskamrater och 1:e socialsekreterare, en bra psykosocial arbetsmiljö med gott stöd. Du får en introduktion i våra arbetssätt och de program vi använder men vi förväntar oss att du har tillräcklig erfarenhet för att komma igång i arbete direkt därefter.
Rättssäkerhet, lärande och kvalitet är viktiga begrepp hos oss. Den kollegiala andan är hög och alla bidrar med klokskap och ett lösningsfokuserat synsätt. Det här är en arbetsplats där du kommer att trivas om du gillar att arbeta kvalitetsförbättrande, stundtals i högt tempo och med stor variation i arbetsuppgifter. Du får hjälp och stöd att fatta beslut i ditt arbete av dina kollegor och arbetsledare. Torsås kommun ingår i ett samarbete med social jour "Sydostjouren" under obekväma tider och helger. Vi arbetar processorienterat där vi också samverkar med andra professioner.
Att arbeta som socialsekreterare inom barn och familj i Torsås kommun är betydelsefullt och mångfacetterat, vi jobbar utifrån den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och strävar efter lösningarna för varje individ i dialog med den enskilde och dennes anhöriga. Vi arbetar för att stärka barns rättigheter i samhället och deras trygga och goda levnadsvillkor
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som redan har så mycket kunskap och erfarenhet så att du klarar att arbeta självständigt med förhandsbedömning, utreda, bedöma och besluta om barn och ungas och deras föräldrars behov av hjälp, stöd och insatser och att följa upp beslutade insatser. Även hembesök, skyddsbedömningar och andra vanligt förekommande arbetsuppgifter förekommer. En viktig del i arbetet är samverkan med det nätverk som finns runt barnet/ungdomen men också samverkan med kollegor och andra intressenter internt och externt.
Arbetet kräver att du kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra samt att du kan strukturera upp ditt arbete genom att planera, organisera och prioritera väl.
KVALIFIKATIONER
Du är utbildad socionom och har erfarenhet av handläggning och myndighetsutövning som socialsekreterare inom barn och familj.
Det är meriterande om du har tillgodosett dig med kunskap och erfarenhet inom minst några av följande områden i närtid: BBIC, våld i nära relationer/våldsutsatta barn, LVU, familjerätt, systematiskt kvalitetsarbete eller att utreda familjehem/kontaktpersoner/familjer samt att dokumentera i Lifecares IFO-modul.
För att nå fram och för att motivera till en förändring är det viktigt att du som person har lätt för att skapa förtroende och har förmåga att skapa goda relationer. Du är trygg i dig själv och i uppdraget, vilket gör att du också kan förhålla dig professionell även i mer utmanande situationer.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Anställning kan ske först efter uppvisande av utdrag ur misstanke- och belastningsregistret.
Erfarenhet av myndighetshandläggning är önskvärt.
B-körkort krävs
Vi kommer att påbörja intervjuer under ansökningstiden.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)
Varmt välkommen med din ansökan!