OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Burlövs kommun - den kreativa mötesplatsen för boende, näringsliv, utveckling och kultur.
Här skapar vi värde för våra medborgare i en kommun i tillväxt.
Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?
Barn och familjeenheten består av utredningsgrupp, familjehemsgrupp, öppenvård samt familjerätt. Utredningsgruppen består av 9 socialsekreterare. I det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av en 1:e socialsekreterare som även driver metodutveckling tillsammans med dina kollegor.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som socialsekreterare kommer vara att bedriva utredningsarbete enligt SoL och LVU med inriktning mot barn och ungdomar 0-21 år samt följa upp beslutade insatser. Vi arbetar med barnets bästa i fokus och arbetar för att tillvarata och utveckla individens och nätverkets resurser.
Arbetet innebär att du samverkar med barnets nätverk samt med interna och externa samarbetspartners såsom förskola, skola, BUP, polis, Barnahus etc
I det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av en 1:e socialsekreterare.
KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen och vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av socialt arbete. Du ska ha kunskap om gällande lagstiftning kring SoL och LVU samt hur dessa tillämpas. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten är meritande.
Arbetet ställer krav på din förmåga att kunna planera och organisera ditt arbete samt förmåga att skapa och upprätthålla struktur för ditt arbete. Vi arbetar med såväl akut problematik som med mer långsiktiga mål, vilket kräver ett flexibelt förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta, har god empatisk förmåga och har lätt att förhålla dig till nya omständigheter.
Som person är du trygg, flexibel, initiativtagande, har god analytisk förmåga och är skicklig i att skapa goda och respektfulla relationer. Du är van att arbeta självständigt och delar gärna med dig av tankar och idéer samt är öppen för andras. Du är engagerad i ditt arbete men håller dig lugn i stressade situationer. Förmågan att uttrycka sig i tal och skrift är av stor vikt då en stor del av arbetet består av dokumentationsarbete. Du har ett stort intresse för socialt arbete och är nyfiken på dem du möter för att skapa förståelse. För dig är det angeläget att utvecklas inom yrket, både som individ och tillsammans i grupp.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.
Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Anders Moberg
040-6256109
Socialsekreterare Romela Seremet
040-6256355
Facklig företrädare kan nås via kommunens växel
040-625 60 00
Samordnare Ivana Mandic
0729 819308
Avdelningschef Lena Lundgren
040-6256162
Enhetschef Mina Sandberg
040 625 68 80
Enhetschef Gunilla Ahlstrand
040-625 6125