OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har 29 600 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.
Inom kommunen jobbar 2 300 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare. Vill du bli en av oss?
Barn och Familjeenheten arbetar med barn och ungdomar i åldern 0-21år. Enheten består av enhetschef, två teamledare, mottagningsgrupp och utredningsgrupp med sammanlagt 11 socialsekreterare och en placeringsgrupp med sex barnsekreterare, tre familjehemssekreterare, en kontaktfamiljs/kontaktpersons handläggare samt en administratör.
Enheten består av medarbetare med stort engagemang och med klienten i fokus. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas. Vi arbetar för att ha en bra stämning, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor.
Vi söker nu en socialsekreterare till vår utredningsgrupp.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i vår utredningsgruppen kommer du att handlägga ärenden enligt SoL och LVU gällande barn 0-18 år. I arbetsuppgifterna ingår att ta emot orosanmälningar och ansökningar och att göra skydds -och förhandsbedömningar. Arbetet innebär att du utreder barns behov enligt BBIC, bedömer och beslutar om insatser samt även följer upp beviljade insatser såsom öppenvård. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga socialsekreterare inom enheten samt med vår öppenvård.
Du leds av teamledare och enhetschef i det dagliga arbetet. Utredningsgruppen består av 8 socialsekreterare. Det finns på arbetsplatsen välfungerande och upparbetade rutiner och strukturer. Enheten har ett pågående utvecklingsarbete med t ex barnsamtal, barnkonventionen, SKR:s metod 'Förbättrad dokumentation'.
Vi erbjuder dig extern handledning, kompetensutveckling och friskvård på arbetstid. Du kommer att få en individuellt anpassad introduktion utifrån dina behov.
Som vår nya kollega får du engagerade arbetskamrater, gemenskap och kollegor som stöttar varandra.
Du är välkommen att höra av dig om du har några frågor gällande tjänsten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barnavård. Du bör ha goda kunskaper i aktuell lagstiftning, SoL och LVU samt BBIC.
Som person ser vi att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. Det är en förutsättning att du kan kommunicera väl i både tal och skrift.
Körkort krävs.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf. enhetschef Louise Sandén
0457-61 86 60
Enhetschef Emma Stahre
0457-618238
Verksamhetschef Göran Fridh
0457 - 618 122
Enhetschef Else-Mari Emilsson
0457-618343
Verksamhetschef Göran Fridh
0457- 61 81 22
Enhetschef Veronika Jönsson
0457-618490
Enhetschef Carin Ingeskog
0457- 61 83 40
Enhetschef Peter Börjesson
0457- 61 76 97
Enhetschef Else-Mari Emilsson
0457 618343
enhetschef Ywonne Ödman
0457-618330