OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har ca 30 000 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.
Inom kommunen jobbar ca 2 500 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare. Vill du bli en av oss?
Barn och Familjeenheten består av 26 medarbetare som arbetar med barn och ungdomar i åldern 0-21 år samt deras föräldrar. Enheten leds av enhetschef med stöd av två teamledare och är indelad i Mottagningsgrupp, utredningsgrupp, placeringsgrupp samt familjehemsgrupp. Vi har även en administratör som tillhör enheten och som är ett stöd för socialsekreterarna i det administrativa arbetet.
Vi söker nu en medarbetare till vår utredningsgrupp.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i vår utredningsgrupp kommer du att handlägga ärenden enligt SoL och LVU gällande barn 0-18 år. I arbetsuppgifterna ingår att ta emot orosanmälningar och ansökningar och att göra skydds -och förhandsbedömningar. Arbetet innebär att du utreder barns behov enligt BBIC, bedömer och beslutar om insatser samt även följer upp beviljade insatser såsom öppenvård. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga socialsekreterare inom enheten samt med vår öppenvård.
Du leds av teamledare och enhetschef i det dagliga arbetet. Utredningsgruppen består av 9 socialsekreterare. Det finns på arbetsplatsen välfungerande och upparbetade rutiner och strukturer. Enheten arbetar löpande med att utveckla sitt eget arbetssätt och metoder som används inom ramen för arbetet. Vi strävar ständigt för att göra barnet mer delaktigt i sitt eget ärende.
Under hösten kommer medarbetarna på enheten erbjudas att gå TMO, Trauma medveten omsorgsutbildning, samt utbildning i Att möte personer med NPF-diagnoser. Vi kommer även att delta i Yrkesresan när den påbörjas.
Vi erbjuder dig extern handledning, kompetensutveckling och friskvård på arbetstid alternativt friskvårdbidrag. Du kommer att få en individuellt anpassad introduktion utifrån dina behov.
Som vår nya kollega får du erfarna och engagerade arbetskamrater, gemenskap och kollegor som stöttar varandra.
Du är välkommen att höra av dig om du har några frågor gällande tjänsten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och som har tidigare erfarenhet av utredningsarbete gällande barn och unga. Du bör ha goda kunskaper i aktuell lagstiftning, SoL och LVU samt BBIC.
Som person ser vi att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. Det är en förutsättning att du kan kommunicera väl i både tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken.
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
Vi kommer att kalla till intervjuer under ansökningstiden.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf. enhetschef Louise Sandén
0457-61 86 60
Enhetschef Emma Stahre
0457-618238
Verksamhetschef Göran Fridh
0457 - 618 122
Enhetschef Else-Mari Emilsson
0457-618343
Verksamhetschef Göran Fridh
0457- 61 81 22
Enhetschef Veronika Jönsson
0457-618490
Enhetschef Carin Ingeskog
0457- 61 83 40
Enhetschef Peter Börjesson
0457- 61 76 97
Enhetschef Else-Mari Emilsson
0457 618343
enhetschef Ywonne Ödman
0457-618330