OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du utbildad socionom och har erfarenhet av arbete med barn och unga? Då har vi jobbet för dig!
Vi rekryterar nu två nya socialsekreterare till Barn- och familjeenheten i Lerum. Hos oss kommer du att arbeta med utredning och uppföljning av ärenden för barn och unga 0–20 år. Du får räkna med utmaningar i vardagen men också skratt och härliga möten och fantastiska kollegor. Vi implementerar Signs of Safety i vår organisation. Vår vision är ”Tillsammans är förändring möjlig ” Vi arbetar tillsammans med barn, föräldrar och deras nätverk för att ta tillvara och stärka deras egna resurser. Gemensamt skapar vi hållbara och trygga lösningar utifrån barnets bästa.
ARBETSUPPGIFTER
Du utreder och beslutar om insatser enligt SoL och LVU samt följer upp beslutade insatser. Som utredare av barn och ungas livssituation har du en viktig uppgift. Arbetet ställer betydande krav på din kompetens, kapacitet och samarbetsförmåga. Du kommer att ingå i ett utredarteam med en 1:e socialsekreterare som arbetsleder och stöttar dig i den process du som handläggare ansvarar för.
Du kommer till en enhet där vi hjälper varandra i alla lägen. Vi ser möjligheter i våra olikheter och tycker om att utvecklas tillsammans. Vi strävar efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning. Hos oss kan du göra skillnad i barns vardag.
KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen. Vi ser det som meriterande att du har erfarenhet av arbete med barn och familjer inom myndighetsutövning. Du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och i skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav. Det vi ser som viktigt är att ha barnperspektivet i fokus och att behandla alla vi möter med respekt för deras situation och integritet. Du är prestigelös, flexibel och trivs med att samarbeta med andra i en miljö där mycket pågår och där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du behöver vara noggrann samt att du i krissituationer har förmåga att agera lugnt och metodiskt. Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär.
Tillträde enligt överenskommelse.
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Birgitta Lindewall
0302-521419
Socionom Mariana Idoffsson
0302-52 15 89
Metodhandledare Ann-Charlotte Lindblom
0302-52 14 41