OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad ?
Vill du göra skillnad för placerade barn och deras familjer? Då kanske det är just dig vi söker! Vi erbjuder dig ett flexibelt och viktigt arbete där du har stora påverkansmöjligheter. Vi har en bra verksamhet med rimlig arbetsbelastning, nära stöd från enhetschef och ett gott gäng av kompetenta kollegor. Extern handledning och möjlighet till vidareutbildning är en självklarhet hos oss.
Vi förutsätter att du är kunnig, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Vaggeryds kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och påverka och utveckla vardagen och arbetet kring placerade barn och deras föräldrar. Rollen som barnets socialsekreterare är unik. Barnets behov utgör kärnan i hela vårt arbete, och du bygger hållbara relationer till familjehemsplacerade barn såväl som till deras nätverk. Det bästa med att vara barnsekreterare är att få följa barnen och deras utveckling över tid. Du är den som ska säkerställa att barnets röst blir hörd, vilket är utmanande men samtidigt utvecklande och givande.
ARBETSUPPGIFTER
Som barnets socialsekreterare (barnsekreterare) ansvarar du för uppföljning av barn/ungdomar placerade i familjehem samt handläggning av utredningar och insatser enligt SoL och LVU. Du ansvarar för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Du ska vara barnets företrädare i olika sammanhang. Du ska samverka med barnets biologiska familj och med det professionella nätverket utifrån barnets behov.
Samverkan är grunden i arbetet, både inom förvaltningen men även med externa samarbetspartners som skola, sjukvård, polis med flera.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker har socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du som söker till oss har B-körkort för att kunna besöka familjehemmen. Det är en fördel om du har:
• Genomgått utbildning i BBIC
• Har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård, familjehemsvård.
• Erfarenhet av verksamhetssystemet Combine.
För att lyckas i rollen är du trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Du behöver våga se, ta ansvar och kunna hantera svåra och akuta situationer. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team. Vi uppskattar förmågan att kunna lyssna, visa empati och respekt. Är du prestigelös ses det som positivt.
Den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn ska också visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister.
Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där vi gör skillnad för människor i deras vardag. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt.
Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lotta Damberg
0370-67 8033
Facklig representant nås via kommunens växel
0370 67 80 00
Peter Sebenius
0370- 67 83 69
Ann Hennig
0370-67 83 10
Mona-Lill Sjöland
0370-67 83 36
Linda Morén
0393- 67 84 01
Mikaela Johansson
0370-67 80 22
Yvonne Frank Ljungberg
0393- 67 80 83
Isak Ceder
0370 67 83 39
Liv Borefur
0370-678319