OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svalövs kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 14 300 invånare.
Social sektor i Svalöv består av tre enheter: enheten för utredning och uppföljning, enheten för arbete, integration och välfärd samt enheten för öppna insatser och socialpsykiatriboende.
Enheten består av socialsekreterare som utreder och följer upp beviljade insatser gällande både vuxna och barn, familjehemssekreterare samt barnets socialsekreterare. Det finns mycket erfarenhet av socialt myndighetsarbete inom enheten. Totalt arbetar 15 personer på enheten och arbetet leds av en enhetschef tillsammans med en teamledare.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare med ansvar för utredningar av barn, unga och deras familjer kommer du att ingå i ett team av totalt 6 socialsekreterare med samma arbetsuppgifter, handläggning enligt SoL och LVU. Du kommer att genomföra utredningar, såväl självständigt som tillsammans med kollegor när så krävs, samt besluta om, eller föreslå beslut om, olika insatser. Du kommer också att följa upp beviljade öppenvårdsinsatser och externa placeringar på HVB/institution.
I Svalöv arbetar vi med ett tydligt barnperspektiv och nära barnens familjer och nätverk, genom t ex familjerådslag och nätverksmöten. Du kommer också att samarbeta med övriga enheter inom social sektor samt med externa samarbetspartners såsom skola och barn- och ungdomspsykiatri. Arbetsgruppen präglas av stort engagemang och kompetens. Vi arbetar kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete och det är viktigt att du har intresse för detta.
Hos oss får du introduktion med mentor samt intern och extern handledning. Grundutbildning i BBIC erbjuds. Svalövs kommun erbjuder friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, goda kunskaper om gällande lagstiftning samt kunskaper om myndighetsutövning.
Kunskap om och erfarenhet av BBIC är meriterande. Vidare ser vi det som meriterande om du tidigare har arbetat med barn och unga samt ser det som självklart att arbeta nära människors privata nätverk.
Som person är du nyfiken, initiativrik och har ett stort intresse för socialt arbete. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt ha goda datorkunskaper, gärna erfarenhet av Procapita/Lifecare.
Du behöver vidare vara trygg i dig själv och i rollen som socialsekreterare. Du har förmåga att arbeta självständigt, driva processer och fatta egna beslut. Du har även en god kommunikativ förmåga, vilket innebär att du bland annat kan ge svåra besked på ett professionellt sätt. Då du kommer att ha mycket kontakt med andra, både internt och externt, är det viktigt att du har god samarbetsförmåga samt lätt för att etablera och underhålla goda relationer. För att skapa kvalitet i verksamheten behöver du även vara bra på att strukturera och organisera ditt arbete.
Körkort krävs.
Låter detta som ett spännande uppdrag? Välkommen med din ansökan!
Vi tillåter oss att intervjua löpande under ansökningstiden.
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling.
Användaren samtycker till och godkänner att Aditro hanterar personuppgifter i enlighet med Aditros Policy om Personuppgifter och Cookies.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.