OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Unga, expansiva Bollebygd är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. I kommunen är vi cirka 650 medarbetare och vi har några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god vård och omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel. Kommunen strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
I Bollebygd bor knappt 10 000 invånare. Endast 30 minuter från Göteborg, Borås och Alingsås ligger Bollebygd geografiskt bra till. Kommunen har ett rikt friluftsliv med skidbacke, vackra vandringsleder och golfbana i herrgårdsmiljö. Bollebygd har välutvecklade verksamheter med bra kvalitet och ett rikt näringsliv med över 1000 företagare. Läs gärna mer på bollebygd.se
Socialförvaltningen i Bollebygd omfattar verksamhetsområdena äldreomsorg, hemsjukvård, funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Individ- och familjeomsorgens uppdrag är att erbjuda olika former av stöd och hjälp till individer och familjer i olika situationer, det kan bland annat handla om missbruk, psykisk ohälsa, arbetslöshet eller att man är nyanländ och ska etablera sig i samhällslivet i Sverige.
Nu utlyser vi en tillsvidaretjänst som socialsekreterare på Barn och Unga-enheten, IFO myndighet.
ARBETSUPPGIFTER
Du arbetar som utredande handläggare inom den sociala barn- och ungdomsvården. Du genomför utredningar för barn och unga, samt beviljar och följer upp insatser enligt SoL och i förekommande fall LVU. Samverkan med såväl interna som externa parter är en viktig del i arbetet.
I Bollebygd erbjuds du ett spännande och utmanande arbete med ett öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde. Vi befinner oss i en utvecklande fas på enheten med bland annat förbättrad dokumentation, MPV och Signs of Safety och du har möjlighet att bidra till att utveckla vår enhet tillsammans med engagerade medarbetare.
Du har extern handledning, gruppmetod och regelbundna individuella ärendegenomgångar. Vi arbetar under Årsarbetstidsavtal och viss flexibilitet av arbetstid är möjlig. Det finns även viss möjlighet till hemarbete. Då vi är en liten enhet är gemenskapen god och vi ser fram emot att välkomna nya kollegor.
KVALIFIKATIONER
Formellt krav på tjänsten är socionomexamen. Du har goda kunskaper om socialtjänstlagen och angränsande områden.
Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet inom myndighetsutövning, gärna inom Barn och unga eller unga vuxna. Det är också meriterande med erfarenhet av handläggning enligt BBIC och Signs of Safety.
Som person har du en god förmåga till samarbete och relationsskapande. Du är positiv, engagerad, nyfiken samt har en god förmåga att skapa struktur runt dig. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!