OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 1000 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare.
Individ- och familjeomsorgen är ett verksamhetsområde med fokus på att ge en god service och stöd till våra medborgare samt ansvara för myndighetsutövning. Enheten Vuxen arbetar med handläggning av ekonomiskt bistånd, missbruks- och beroendebehandling, våld i nära relation samt LSS-handläggning. Enheten Barn och Unga arbetar med handläggning av familjerätt, familjehem, stöd och behandling samt familjecentral. Arbetet sker både för den enskilde individen och på gruppnivå. Vi har ett särskilt ansvar för svaga grupper. Verksamheten utgår från trivsamma lokaler i närheten av järnvägsstationen i centrala Charlottenberg.
Vill du bli vår nya kollega och vara med och skapa trygg, säker och jämlik socialtjänst för alla?
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget innebär sedvanliga uppgifter som socialsekreterare i barn- och ungdomsgruppen. Du kommer att utreda och följa upp ärenden enligt SoL och LVU, i åldersgruppen 0-20 år. Arbetet bedrivs med barnen/ungdomarna och deras föräldrar, deras nätverk och i samarbete med andra professionella som har samma målgrupp i syfte att främja barn och ungdomars utveckling. Det dagliga arbetet leds och fördelas av en enhetschef. Resurser för stöd och behandling finns på hemmaplan.
Vi erbjuder en trevlig arbetsgrupp samt en bra introduktion och ska göra vårt bästa för att du ska finna dig tillrätta hos oss. Vi ger möjlighet till hybridarbete och ser för närvarande över möjligheten att använda arbetstidsförkortning som ett erbjudande till de yrken där socionomexamen är ett krav.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs socionomexamen.
Du bör ha erfarenhet av BBiC samt kunskap och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar i utsatta livssituationer.
Du ska även gilla att arbeta i team.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Du behöver ha B-körkort.
Du ska vara bekväm med myndighetsrollen och väl förtrogen med rådande lagstiftning. Du behärskar ett professionellt bemötande, är noggrann och har en vilja att träffa människor i svåra situationer. Du har god samarbetsförmåga, är utåtriktad och engagerad, har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, är flexibel och kan variera dina arbetsuppgifter efter verksamhetens och enhetens behov.
Som person är du trygg i dig själv och i din profession. Du har lätt för att bygga relationer, skapa förtroende samt är uthållig och nyfiken på människors olikheter. Du bör också ha intresse för att arbeta i en lärande organisation.
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.
ÖVRIGT
Vår verksamhet bygger på visionen om att vara en positiv gränskommun där människor möts präglad av samverkan, starkt näringsliv och med ambitionen att utvecklas. Vi arbetar aktivt med jämställdhet och värdesätter mångfald både som kommun och som arbetsplats. Vi erbjuder glada arbetslag, positiva arbetsplatser och goda personalförmåner för dig som anställd!
Välkommen med din ansökan till en spännande och utvecklande tjänst. Ansökan görs digitalt via Offentliga Jobb.
Eftersom vi ser fram emot din ansökan så vänta inte utan sök tjänsten redan idag. Urval och intervjuer sker löpande.
Innan anställning kan ske begärs utdrag ur Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister.
Grundannonsering sker enligt kommunens policy, vi undanber oss därför bestämt försäljare av annonsplats, rekryteringssajter och liknande.