OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Tingsryds kommun vill vi att du känner dig välkommen och delaktig. Vi alla tar ansvar, är engagerade och visar respekt
Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Där vi genom våra 1200 medarbetare ständigt utvecklas och trivs. Vi som arbetar inom kommunen gör skillnad och påverkar människors vardag. Vi ansvarar för att barn lär sig läsa och skriva och att människor får en god och trygg omsorg.
Vi arbetar också med att skapa förutsättningar för att det byggs hus, att vi har bra vägar, rent vatten och en fin miljö. Hos oss får du Sveriges viktigaste jobb!
Vill du ha ett jobb där du är med och utvecklar vår kommun tillsammans med oss?
Välkommen till Tingsryds kommun!
ARBETSUPPGIFTER
Nu har du möjlighet att bli en av oss och arbeta som socialsekreterare i Individ- och familjeomsorgen.
I arbetet som socialsekreterare i planeringsgruppen är ditt huvudsakliga uppdrag att fokusera på det placerade barnet/ungdomen och följa upp vården för att ge barnet en trygg, god och säker vård. Som socialsekreterare har du myndighets- och handläggningsansvar enligt SoL och LVU. Du samverkan med personer i barnets nätverk samt andra professionella kring barnet. Vidare deltar du aktivt i vårt pågående utvecklingsarbete och bidrar med dina erfarenheter och kunskaper.
KVALIFIKATIONER
I rollen som Socialsekreterare är det viktigt att du har ett genuint intresse för målgruppen. Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tjänsten ställer krav på tidigare erfarenhet av socialt arbete, tidigare erfarenhet av arbete rörande barn och unga samt gärna utredningsarbete och myndighetsutövning enligt SoL och LVU. Om du dessutom besitter kunskap om, eller har erfarenhet av BBIC, Signs of Safety eller Viva kommer det att underlätta ditt arbete.
Då arbetet innebär mycket kommunikation och dokumentation, är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket såväl i tal som skrift.
B-körkort är ett krav.
Personliga egenskaper
Som person ser vi att du som söker är ansvarstagande och har förmågan att själv strukturera och driva ditt arbete framåt. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs att samarbeta både inom arbetsgruppen och externt med andra verksamheter och myndigheter. Det är av stort vikt att du är relationsskapande och kan skapa goda kontakter. För att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter krävs det att du är en trygg och stabil person. I rollen som Socialsekreterare är det även viktigt att du är flexibel i ditt arbete och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du har förmågan att planera, organisera och perioderna ditt arbete på ett effektivt sätt. Vi lägger stort vikt vid dina personliga egenskaper!
Vi söker dig som:
• Har socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdigt
• Har mångårig erfarenhet av arbete med social arbete, gärna inom barn och unga
• Är noggrann och strukturerad.
• Är trygg, stabil och stresstålig och visar på en empatisk förmåga även vid de komplexa situationerna.
• Har god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift.
Meriterande
• Har tidigare jobbat med myndighetsutövning inom barn och familj
• Besitter kunskap om, eller har erfarenhet av BBIC och Signs of Safety
ÖVRIGT
För att bli aktuell för anställning behöver du visa ett utdrag från belastningsregistret innan du anställs. Beställning av utdrag ur belastningsregistret kan göras på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret, använd dig av blanketten som heter "arbete inom skola eller förskola".
Kontaktpersoner på detta företaget
Kanslichef Garo Lorfalk
070-603 42 16
Överförmyndarhandläggare Jennie Nilsson
0477-443 30
tf kanslichef Ewelina Magnusson
0477-44113
Kommunchef Laila Jeppsson
0477-441 21
Utvecklingschef Christina Gutierrez Malmbom
Utvecklingschef Christina Gutierrez Malmbom
076-774 41 14
Kanslichef Eva Palmér
0477-441 52