OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Töreboda kommun är en liten kommun på 9400 invånare där närheten till varandra i kommunen och samarbete över gränserna är långt utvecklade. Vi har ambitioner att bli den bästa socialtjänsten i Skaraborg både för våra klienter och för våra medarbetare. För att uppnå detta har vi en väl bemannad socialtjänst med hög kompetens vilket vi ser som en förutsättning för att kunna bedriva ett bra socialt arbete.
Enheten för barn och ungdom består av två delar. En för utredning och en för verkställighet. Totalt finns 16 handläggare varav 15 är socionomer med examen mellan 1986-2019. Hit tillhör också vår öppenvård, familjestödsenheten och familjecentralen, med ytterligare 7 personer. Enheten delar också på en enhetssamordnare som ger administrativt stöd till verksamheten. Grupperna har varsin enhetschef som båda är socionomer.
Vill du komma till oss? Enheten är i behov av förstärkning på grund av längre frånvaro av personal. Vi söker dig som vill bli en del av vårt fantastiska team och som vill vara med och utveckla socialtjänsten tillsammans med kollegor, samarbetspartners, chefer och politiker. På vår arbetsplats händer det mycket varje dag och vi är en socialtjänst med högt tempo men vi skrattar mycket och är bra på att samverka över gränserna! Tillsammans vill vi med barnets bästa i fokus göra skillnad för barn och familjer i vår kommun.
Uppdraget
Du kommer stötta upp verksamheten där behov finns och kommer därmed arbeta inom alla delar av barnhandläggning. Din arbetsuppgift är handläggning av ärenden som rör barn och unga mellan 0–20 år. Du arbetar med utredningar, öppenvårdsinsatser och placeringar, enligt SoL och LVU. Som utredare jobbar du med förhandsbedömningar och utredningar av barn och familjers behov av stöd. Du dokumenterar, analyserar och bedömer behov av stöd och hur detta stöd ska utformas och verkställas. Som barnhandläggare ansvarar du för handläggningen av placerade barn. Du är barnets kontakt på socialkontoret och det är ditt uppdrag att barnet får det stöd och hjälp som det behöver i sitt nya hem. Du kan också komma att arbeta som familjehemssekreterare, att rekrytera, utreda och handleda familjehem i sina uppdrag. Du kommer att arbeta tillsammans med övriga handläggare på kontoret och i de flesta ärenden jobbar man i par där en är huvudhandläggare och en är medhandläggare.
Kvalifikationer
Arbetet kräver socionomexamen och gärna tidigare erfarenhet av arbete inom barn/ungdomshandläggning eller liknande. Meriterande är tidigare arbete med myndighetsutövning. Även erfarenhet av behandlingsarbete med barn och familjer värderas högt. Du har god kännedom om Socialtjänstlagen, LVU, Föräldrabalken och socialtjänstens arbete. Du är ansvarsfull i ditt arbete och har en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra. Du måste vara flexibel och kunna hantera akut uppkomna situationer. Du har god förmåga att uttrycka dig både muntligt och skriftligt och har en god analytisk förmåga. Som person är du lyhörd, positiv och lösningsorienterad. Gott bemötande och empati för människor i svåra situationer är en självklarhet för dig. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.