OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!
ARBETSUPPGIFTER
Vi utökar nu vårt team! Vill du bli en av oss? :)
Gruppen som arbetar med barn- och unga är funktionsindelade i mottagningssekreterare och utredare, totalt 11 socialsekreterare. Gruppen leds av enhetschef med stöd av funktioner som socialadministratör, gruppledare, utvecklingsstrateg och systemutvecklare. På enheten finns även familjerättssekreterare, barnsekreterare och familjehemssekreterare. Enheten har totalt 20 medarbetare.
Som utredare kommer du att utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU samt följa upp öppenvårdsinsatser gentemot målgrupperna barn, ungdomar och deras familjer.
Just nu är vi i en utvecklingsfas där det kommer att finnas möjlighet till kompetensutveckling inom olika inriktningar utifrån intresse och kompetens.
Som medarbetare på myndighetsenheten arbetar du i enlighet med BBIC. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Dokumentation är en viktig del av arbetet. Samverkan med interna och externa samarbetspartners är andra viktiga inslag. Vi arbetar utifrån Barns behov i centrum, BBIC och använder verksamhetssystemet Lifecare.
I syfte att möjliggöra en trygg start för dig som nyanställd sker introduktionen enligt introduktionsplan med regelbunden uppföljning. Kommunen ingår i Skånes kommuners kompetenssatsning, yrkesresan. Vi ser kompetensutveckling som en naturlig del av arbetet. Det är lika viktigt att erbjuda grundläggande kompetens till de som är nya i yrket till att ge vidareutbildningar och möjlighet till specialisering. Målsättningen är att alla medarbetare ska ha en individuell utvecklingsplan som utgår från kompetens och erfarenhet.
Låter det som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga. Du är väl förtrogen med den lagstiftning och det regelverk som rör socialtjänstens arbete i allmänhet och arbetet med barn och unga i synnerhet.
Du är ansvarstagande med ett gott bemötande och en god samarbetsförmåga. Du är trygg i din yrkesroll och kan arbeta självständigt men ser också vikten av samarbete för barnets bästa. Du är flexibel och har förmåga att ställa om och tänka nytt när uppdraget kräver det.
Viktigt för oss är engagemang, respekt och öppenhet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vår ambition är att vara en flexibel arbetsplats med möjlighet till distansarbete.
B-körkort är ett krav.
Vi gör löpande urval i denna rekrytering. Erfarenhet av utredningsarbete barn och unga är meriterande.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carina Malmborg Olsson
0416-27393
Dietmar Hoffmann
0416-274 26
Enhetschef Carina Malmborg Olsson
0416-27393
Socialsekreterare, SSR Dietmar Hoffmann
0416-274 26
Verksamhetschef IFO Petra West-Stenkvist
0416-273 01
Gruppledare Caroline Johnson
0416-27391
Gruppledare Caroline Johnson
0416-27312
Bitr. förv chef Petra West-Stenkvist
0416-273 01
För fackliga representanter kontakta HR-avdelnin
0416-27000
Birgitta Nordlund
0416-271 09