OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialsekreterare - Barn och ungdom
AOV:2015:87
Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen.
Vi vill skapa en organisation som ger förutsättningar för våra medborgare att få hjälp av oss. Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö. Nu formar Kristianstads kommun en socialtjänst i framkant för att möta barn, ungdomar och deras föräldrar. Vill du vara med?
Vi erbjuder:
-Ny chefsorganisation, med teamledare nära medarbetaren
-Introduktion för våra nya medarbetare
-Flytt till nya fräscha lokaler
-Satsning på både förebyggande arbete och myndighetsutövande arbete
Inom barn- och ungdomsverksamheten finns en utbyggd öppenvårdsverksamhet samt eget HVB som handläggarna har mycket samarbete med. Arbete och välfärdsförvaltningen har även andra egna insatsalternativ.
Vi söker nu socialsekreterare inom mottagningsteamet (1 tjänst), utredningsteamen (10 tjänster) och barnsekreterare inom familjehemsgruppen (2 tjänster).
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i mottagningsteamet ansvarar du för handläggning av anmälningar, samt för akut mottagande av
ensamkommande flyktingbarn.
Som socialsekreterare i utredningsteamen ansvarar du för
handläggning av utredningar och insatser enligt SoL och LVU.
Som barnsekreterare har du ansvar för uppföljningar av barn placerade i familjehem och på HVB-hem. Du ska skapa en bärande och förtroendefull relation till barnet och vara dess företrädare i olika sammanhang. Du ska samverka med barnets biologiska familj och med det professionella nätverket utifrån barnets behov.
Du ansvarar, utifrån delegation, för rättsäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs.
Kvalifikation
Du som söker ska ha socionomexamen. Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten samt erfarenhet av arbete inom IFO med myndighetsutövning gällande barn och ungdomar är meriterande liksom grundläggande kunskaper i BBiC. Meriterande är även god datorvana och erfarenhet av dokumentation.
Vi förväntar oss att du med inlevelseförmåga, lyhördhet och kreativitet kan möta de familjer som vi arbetar för. Du är stresstålig och kan klara av att ha flera parallella processer igång samtidigt. Vidare har du god samarbetsförmåga men även vana av att arbeta självständigt. Du har god förmåga att analysera och i skrift dokumentera ditt arbete. Arbetet kräver B-körkort.
Anställningsvillkor
Alla tjänsterna är tillsvidareanställningar, 100 % med tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.
För mer information, ta kontakt med
Bodil Eriksson, Verksamhetschef, 044-13 58 86
Veronica Svensson, Enhetschef, 044-13 57 58
Maya Månsson, SSR, 044-13 56 04
Carina Sickeldal/Annika Loven, Vision, 044-13 48 83
Sista ansökningsdatum
2015-08-21
Övrigt
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Social-tjänstlagen.
I denna rekrytering är annonseringskanalerna redan bokade. Frågor angående annonsering hänvisas till Maria Hallgren.
Är du intresserad
Välkommen med din ansökan på extern länk eller vår hemsida www.kristianstad.se/jobb tillsammans med CV och personligt brev. Behöver du hjälp med att lägga upp ansökan, kontakta Sektion rekry-tering via kommunens växel 044-13 50 00.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21