OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Ta chansen! Barn och ungdomsverksamheten i Kristianstad utvecklar för framtiden!
Är du socionom och vill vara med då har du nu möjlighet att skicka in din ansökan och vara med när vi satsar och bygger upp en förstärkt organisation!
Satsningen innebär att vi nu utökar med enhetschef, teamledare och socialsekreterare!
På vår arbetsplats satsar vi också på grupputveckling för att nå stabila team. Vi är en lärande organisation och vi har ambitionen att nå samsyn, gemensam värdegrund och ett gemensamt förhållningssätt. Då tror vi att det blir bäst för de medborgare vi är till för!
För att de barn och familjer som möter socialtjänsten ska bemötas med respekt, vara delaktiga och ha inflytande är vi en Signs of Safety-kommun. Det innebär att vi tar tillvara familjers, och deras nätverks, egna resurser. Alltid med barnets trygghet, säkerhet och bästa som utgångspunkt och en hög rättssäkerhet i handläggningen.
Arbete och välfärdsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. Verksamheten Barn och ungdom med cirka 135 medarbetare arbetar med den sociala barn- och ungdomsvården i Kristianstad, förebyggande arbete, myndighetsutövning och insatser. Verksamhet Barn och ungdom som arbetar med visionen om ett barnsäkert Kristianstad är i dagsläget indelad i sex enheter, som nu utökas till sju enheter.
Arbetsplatsen är Östra kommunhuset i Kristianstad med goda pendlarmöjligheter.
ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter består huvudsakligen av handläggning och dokumentation enligt socialtjänstlagen och LVU där du ansvarar för utredningsarbetet samt för att följa upp beviljade insatser. Du arbetar med målgruppen barn/ungdomar i åldern 0-20 år och har kontakt med barnen/de unga, deras vårdnadshavare och sociala nätverk.
Du gör individuella bedömningar, samverkar internt och externt, och jobbar tillsammans med ledning och kollegor för att utveckla verksamheten på olika sätt. Du ansvarar, utifrån delegation, för rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Vårt förhållningssätt är medborgarens behov i fokus.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med:
•Ett öppet, tryggt och välkomnande klimat där vi har roligt på jobbet!
•Fantastiska kollegor med kunskap, mod och humor som brinner för målgruppen och värnar sammanhållningen på arbetsplatsen!
•En nära och tillgänglig arbetsledning i form av teamledare som handleder och vägleder i det operativa arbetet
•Vikt vid individuell utveckling och medarbetarinflytande
•Ett välutvecklat kunskapsstöd med alla de riktlinjer/rutiner, checklistor och mallar vi behöver för att utföra arbetet.
•Flexibelt arbetssätt i samråd med närmsta arbetsledare
•Individanpassad introduktion utifrån varje ny medarbetares behov! Här tillåts du vara ny på jobbet och komma in i arbetet i ett lagom tempo.
• Vi erbjuder flera kortutbildningar, utbildning i Signs of safety samt BBiC. Vi ingår också i Yrkesresan som kommer igång 2023
•Extern handledning
•Flextid, friskvårdsbidrag och vi pratar inte jobb på rasten!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. För att lyckas i rollen krävs det att du är trygg i dig själv med förmåga att både självständigt och tillsammans med andra fatta snabba beslut, agera i en ibland pressad miljö och hantera svåra akuta situationer. Det innebär att du har god initiativförmåga och vågar se och ta ansvar. Du om person står för god etik och sunda värderingar med förmåga att noggrant analysera och bedöma information och situationer för att skapa fungerande lösningar. Förmåga att planera och organisera ditt arbete krävs också i rollen.
Du har socionomexamen. Erfarenhet av myndighetsutövning på barn och unga eller inom socialt arbete är meriterande. Vi ser gärna att du har utbildning i BBiC och i Signs of safety. Du har förmåga att kommunicera klart, tydligt och anpassa din kommunikation till de personer du möter i ditt arbete. Du som söker till oss har B-körkort för manuell växellåda för att enkelt ta dig runt i vår kommun vid behov.
Vi söker dig som är trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Samarbete är en självklarhet för dig, både internt och externt. Du vågar se, ta ansvar och kan hantera svåra akuta situationer. Vidare behöver du kunna arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor och samarbetspartners.
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
ÖVRIGT
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.