OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.
Sektor socialtjänst befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede. Vid årsskiftet trädde en ny organisation i kraft bestående av fyra verksamhetsdrivande avdelningar. De fyra är barn och ungdomsavdelning, stöd och utredningsavdelning, socialpsykiatrisk avdelning och försörjningsstöds och integrationsavdelning. Extern och intern samverkan, översyn av metoder och arbetssätt och kvalitetsfrågor står i fokus.
Sektor socialtjänst i Skövde har i samverkan med grannkommuner socialjour som ansvarar för
beredskap utanför kontorstid.
Vi söker nu en socialsekreterare till barn- och ungdomsavdelningens handläggningsenhet, med huvudsakligt fokus på ungdomar i åldern 13-20 år, då en av våra medarbetare söker nya utmaningar inom kommunen.
Barn- och ungdomsavdelningen är indelad i tre enheter. Handläggningsenheten, resursenheten och familjeenheten. Handläggningsenhet består av 16 socialsekreterare och 3 familjerättssekreterare. Målgruppen är barn och ungdomar i åldern 0-20 år och deras familjer. På barn- och ungdomsavdelningen finns för övrigt förebyggande verksamhet och öppenvård. Det finns också ett ungdomsboende knutet till verksamheten.
ARBETSUPPGIFTER
Socialsekreterarna i handläggningsenheten arbetar med myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen – SoL och lagen om vård med särskilda bestämmelser om vård av unga - LVU. Två av socialsekreterarna arbetar huvudsakligen med att ta emot anmälningar och göra förhandsbedömningar. Övriga arbetar med handläggning av utredningar och med att följa upp insatser. Det finns ett nära samarbete med avdelningens öppenvård, men också med resurser på andra avdelningar t.ex. när det gäller våld i nära relationer och missbruk. Handläggning av familjehem ingår inte, utan handläggs av fyra familjehemssekrete-rare i resursenheten. Vi arbetar enligt BBIC.
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen är en förutsättning.
Du har tidigare arbetat inom kommunal socialtjänst och har erfarenhet av utredningsarbete. Arbetsupp-gifterna förutsätter intresse och fallenhet för handläggning och dokumentation och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Särskilt meriterande är aktuella kunskaper om och erfarenheter av arbete med utredningar och handläggning gällande barn och unga. Vidare är det meriterande om du är väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom den sociala barnavården.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
I vårt rekryteringsarbete strävar vi efter en jämn könsfördelning och mångfald vad gäller intressen, personlighet, etnisk och kulturell bakgrund.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Annette Gudmundson
0500-49 85 80
Enhetschef Lena Friberg
0500-49 80 00 vx
Avdelningschef Peter Alfh
0500-49 83 57
Enhetschef Eva Häljestam
0500-49 76 80
Enhetschef Cecilia Klämberg
0500-49 83 75
Enhetschef Anders Ljungberg
0500-49 83 82
Enhetschef Daniel Johansson
0500-49 85 68
Samordnare försörjningsstöd Malin Strand
0500-49 80 00
Enhetschef Kent Hovemyr
0500-49 74 39
Enhetschef Pernilla Fredriksson Beijer
0500-49 74 16