OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Barn och ungdomsverksamheten bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare.
Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd. Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser och förebyggande arbete i Kristianstad kommun.
Från och med 1 april 2020 kommer Barn- och ungdomsverksamheten att bestå av sex enheter:
-Förebyggandeenheten
-Utredningsenhet 1 (Mottagnignsteam och Utredandnings team 1)
-Utredningsenhet 2 (Utredningsteam 2 och Utredningsteam 3)
-Öppenvårdsenheten
-HVB enheten
-Uppdragssenheten
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i något av de utredande teamen handlägger du utredningar och insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) och enligt Lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) för barn/ungdomar i åldern 0-20 år. Du ansvarar, utifrån delegation, för rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Vidare krävs det att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners som skola, sjukvård, polis med flera. Du har även ansvar för att följa upp de insatser som beviljas efter att en utredning har genomförts.
Socialsekreterarna i utredningsteamen arbetar dagligen mot visionen "Barnsäkra Kristianstad" och några av dem beskriver sitt arbete så här:
”Vi har en arbetsglädje och ett starkt engagemang för att bidra till att barn i Kristianstad har de liv som gynnar deras utveckling till att bli den bästa de kan bli".
Från och med 1 april 2020 är utredarna indelade i 3 team med cirka 10 handläggare i varje team. Varje team har en arbetsledande teamledare och utifrån gruppstorleken finns möjligheten till en god och kontinuerlig handledning i det dagliga, emellanåt svåra arbetet, som utförs.
När det gäller arbetsmiljön uppleves arbetsbelastningen ge förutsättningar för ett myndighetsutövande arbete med en hög kvalité och rättssäker handläggning för våra medborgare.
Socialsekreterarna hos oss är måna om att ta god hand om nya kollegor och inom verksamheten finns stora möjligheter till både personlig och professionell utveckling.
Är du intresserad av att bli en del av detta är du välkommen att ansöka om de utannonserade tjänsterna.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Du behöver våga se, ta ansvar och kunna hantera svåra och akuta situationer. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team.
Du som söker har socionomexamen och det är meriterande om du har genomgått utbildning i BBiC. Har du också genomgått grundutbildning samt fördjupningsutbildning kring signs of safety är det meriterande. Det är en fördel om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård.
Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetet har du god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare är meriterande. Du som söker till oss har B-körkort för att smidigt kunna ta dig runt inom Kristianstads kommun.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder fem tillsvidareanställningar på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. En av tjänsterna har sin placering i Utredningsteam 2 och en i Utredningsteam 3. De övriga tre är tillsvidare anställningar inom Barn och ungdomsverksamheten, Kristianstad. Placering av tjänsten bestäms fortlöpande efter behov inom verksamheten. För närvarande är placeringen av dessa tre tjänster i de tre Utredningsteamen (0-20 år).
När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.
Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att kontakta Veronica Svensson, enhetschef på telefon 044-13 57 58.
Sista ansökningsdag I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval, vilket innebär att vi kontinuerligt kallar sökande till intervju. Är du intresserad ber vi dig att skicka in din ansökan snarast, då anställning kan ske innan sista ansökningsdag om vi hittar rätt kandidat. Annonsen visas längst till och med 2020-03-31.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21