OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vi står inför spännande utmaningar med ett växande stadsdelsområde och verksamheter som utvecklas. Den 1 juli 2020 bildades en ny gemensam stadsdelsförvaltning för Älvsjö och Hägersten-Liljeholmen; Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning.
Vi på stadsdelsförvaltningen tillhandahåller invånarna stöd och service inom bland annat förskola, social omsorg och äldreomsorg. Vill du också ha ett av Sveriges viktigaste jobb? Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utvecklas med oss!
Arbetsplatsbeskrivning
Verksamhetsområdena ekonomiskt bistånd, beroendefrågor och arbetsmarknad är, sedan 2019-03-01 samorganiserade i en gemensam enhet.
Enheten leds av en enhetschef som tillsammans med 5 biträdande enhetschefer och en metodutvecklare utgör enhetens ledningsgrupp.
En av våra socialsekreterare inom beroendedelen ska nu gå vidare i form av pension. Hos oss får du arbeta självständigt med stöd från en biträdande enhetschef och kollegor. Vi kännetecknas av höga ambitioner, god trivsel och ett stort intresse för utveckling.
Enheten har sedan 2020-07-01 sin, gemensamma, lokal i förvaltningshuset på Telefonvägen 30 Vår målgrupp är personer över 20 år med beroendeproblematik, inte sällan i kombination med psykisk ohälsa och hemlöshet. Arbetsgruppen består av 8 socialsekreterare och 8 behandlingsassistenter/case managers, totalt 16 medarbetare.
Vi eftersträvar ett gott och tydligt samarbete mellan socialsekreterare och utförare. Vårt gemensamma mål är att hitta verksamma redskap i syfte att bidra till förändring på hemmaplan för våra klienter. Vi eftersträvar även att prioritera hemmaplanslösningar i första hand. Genom det och förståelse för att våra ekonomiska resurser är ändliga så kommer vårt arbete fler till del. Inom enheten finns egna öppenvårdsbehandlare som arbetar med MI, Återfallsprevention och CRA. Vi har både intern och extern handledning.
Arbetsbeskrivning
Som socialsekreterare ansvarar du för, att, utifrån gällande lagstiftning med klientens bästa för ögonen, genomföra utredningar enligt SoL och LVM och arbeta motiverande. Utifrån beslutad budget ska du bevilja och följa upp insatser för personer med beroendeproblematik, samsjuklighet och hemlöshet. Och att du ser dig själv som en del av lösningen i samarbete med dina klienter.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller likvärdig utbildning. Meriterande tilläggsutbildningar är MI och ASI samt andra, för målgruppen, relevanta kurser och utbildningar. Du har vitsordad kunskap om och erfarenhet av myndighetsutövning och några års erfarenhet av att arbeta med målgruppen. Du arbetar självständigt och målinriktat och kan också bidra till teamarbete. Du är en god kommunikatör muntligt och skriftligt. Du har kunskap om och intresse för arbetet med vuxna med missbruk och samsjuklighet, Meriterande är även dokumenterad kunskap om samsjuklighetens konsekvenser för den enskilda människan och vad kognitiva svårigheter för de vi träffar innebär. Du har ett respektfullt bemötande och förmåga att skapa och bibehålla goda, professionella relationer både med klienter, kollegor och samarbetspartners. Du har intresse för metodutveckling och är duktig på att inta olika perspektiv. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.