OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Munkedal - Mer av livet!
Munkedals kommun har perfekt läge mellan Göteborg och Oslo. Europaväg 6 går rakt genom kommunen. Här bor ca 10 300 människor. Munkedals kommun har en omväxlande natur, från det typiskt bohuslänska med salta bad, dramatiska berg, vacker fjällnatur och bra fiske- och vandringsmöjligheter.
Munkedals kommun ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet.
TILL BEMANNINGS- OCH REKRYTERINGSFÖRETAG OCH TILL DIG SOM ÄR FÖRSÄLJARE:
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Socialsekreterare beroendemottagning
Vill du bli en del av vårt team inom Individ och Familjeomsorgen som arbetar med vuxna och ungdomar med missbruk / beroende i Munkedals Kommun? Vi är en kommun som strävar efter en god arbetsmiljö inom socialtjänsten med rimlig nivå på ärendemängd, utbildning genom kompetenssatsning, extern handledning, nära systemstöd och friskvårdsbidrag.
Det finns ett gott samarbete mellan grupperna där vi alla är delaktiga till att bilda en gemenskap där det är högt till tak och nära till skratt. Att arbeta i Munkedals Kommun är som att befinna sig i navet av Bohuslän där vi finns vid sidan av E6 så det är lätt att pendla hit med både bil, tåg och buss.
ARBETSUPPGIFTER
Beroendemottagningen i Munkedal är en verksamhet inom socialtjänsten som arbetar med öppenvårdsinsatser för personer som är i behov av vård och stöd vid missbruk och beroende. Beroendemottagningen svarar också för myndighetsutövning för vuxna enligt SoL och LVM.
Vi söker nu en socialsekreterare som skall arbeta med utredning och behandling vid missbruk. Vid utredning gäller att kartlägga, fatta beslut och följa upp insatser för vuxna. I arbetsuppgifterna ingår också stöd och behandling i form av motivationshöjande och psykosociala insatser för vuxna och - enligt uppdrag - ungdomar, utifrån individuella behov. Vi arbetar med utgångspunkt från Socialstyrelsens nationella riktlinjer.
Inom den egna organisationen tar vi tillvara medarbetarnas varierande kompetenser. Vi har ett nära samarbete inom hela enheten där socialsekreterare, familjebehandlare, familjecentral, ungdomsmottagning och beroendemottagning representeras. Avdelningen har ett gott stöd av administrativ personal samt systemsupport. Vi stöttar varandra och hjälps åt mellan grupperna.
Myndighetsutövningen inom Individ och Familjeomsorgen består av fem grupper som leds av var sin 1:e socialsekreterare som ger metodstöd. Vuxengruppen består två grupper; tre socialsekreterare som arbetar med försörjningsstöd och två socialsekreterare med missbruk/beroende. Barn och unga gruppen består av fyra socialsekreterare i gruppen ensamkommande barn, fyra socialsekreterare i utredargruppen samt en socialsekreterare för familjerätt, två barnhandläggare och tre familjehemssekreterare i familjehemsgruppen. Samtliga socialsekreterare har regelbunden extern processhandledning.
Just nu står vi i ett spännande arbete med att rekrytera en ny medarbetare till beroendemottagningen då nuvarande socialsekreterare valt att söka nya utmaningar i annan kommun.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig och har minst ett års erfarenhet av psykosocialt arbete. Du skall vara väl förtrogen med gällande lagstiftning. Erfarenhet av arbete som socialsekreterare inom missbruk/beroende är meriterande liksom annan lämplig vidareutbildning inom området.
Du skall ha intresse för utvecklingsarbete, du skall se möjligheter och är öppen för nya idéer och tankar. Vi lägger också stor vikt vid samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt, engagemang, flexibilitet och personlig lämplighet i övrigt. Du ska också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet ställer krav på att du är strukturerad, trygg, har ett gott bemötande och är bra på att kommunicera.
Då vi arbetar i en kommun med glesbygdskaraktär är körkort B ett krav. Vi dokumenterar i datasystemet Magna Cura.
Intervjuer kommer att ske fortlöpande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef - kost Eva-Karin Janson
0524-18119
Assistent Marie Jakobsson
0524 184 40
Assistent Helen Torén
0524 184 40
Assistent Lena Fransson
0524 18440
Enhetschef Lise-lotte Nicander
0524-18336
Enhetschef Caritha Jacobsson
0524 181 92
Förskolechef Annika Laago
0524 18034
Rektor Charlotta Liljedahl
0524 18245
Enhetschef Åsa Thuresson
+46727335762
Rektor Louise Olsson
0524 18265