Socialsekreterare Boendegruppen

Socialsekreterare Boendegruppen

Arbetsbeskrivning

Vi söker en ny medarbetare till Försörjningsstödsenhetens boendegrupp.
Försörjningsstödsenheten och boendegruppen är en del av sektor stöd och omsorg och verksamhetsområde myndighet som samlar socialtjänstens myndighetsutövande enheter. Försörjningsstödsenhet består av 16 kollegor som är engagerade, kunniga och som värnar om gott arbetsklimat och ger dig ett professionellt utbyte. Vi är en målgruppsinriktad organisation där vi har fokus på kvalificerad och rättssäker handläggning där den enskildes resurser, förmåga och ansvarstagande utgör grunden för våra insatser.

Boendegruppen utreder och beslutar enligt socialtjänstlagen om insatser inom ramen för bostadsanskaffning, vräkningsförebyggande arbete, ge stöd i att söka bostad samt verkar konsultativt till andra enheter inom socialtjänsten i bostadssociala frågor och hyreslag. Enheten ansvarar vidare för biståndsbeslut sociala kontrakt samt matchning av bostad vid placering från andra enheter inom myndighet.

Enheten befinner sig i ett spännande utvecklingsarbete där enheten kommer att få ett tydligare och ökat ansvar för att utveckla insatser för att fler sökande ska kunna finna, få en bostad utifrån egna resurser. Enheten kommer även att utveckla det vräkningsförebyggande arbetet i samverkan med större hyresvärdar i kommunen för att motverka risk för avhysning. Försörjningsstödsenheten ansvarar även för biståndsinsatser till sökande som är utsatta för våld i nära relation.

Försörjningsstödsenhetens boendegrupp har en nära arbetsledning bestående av enhetschef och 1e socialsekreterare. Du kommer att arbeta tillsammans med 3 kollegor som värdesätter humor, gemensamt ansvarstagande och professionellt socialt arbete och som gärna vill se dig som en kommande kollega!



ARBETSUPPGIFTER
- Utreda ansökningar om bostadsanskaffning enligt socialtjänstlagen samt omprövning och uppföljning av sociala kontrakt.
- Information och rådgivning till kommuninvånare som är bostadslösa eller riskerar bostadslöshet samt utreder och självständigt verkställer stöd i att söka bostad som bistånd men även som service beroende på behov och omfattning.
- Konsultativt stöd internt och externt gällande hyresrättsliga aspekter vid sociala boendeinsatser som myndighetsenheten behöver förhålla sig till vid planering av stödinsatser.
- Delta i utveckling av samt genomförande av vräkningsförebyggande arbete med målsättning att motverka bostadslöshet och eftersträva varaktigt hållbart eget boende.
- Att uppmärksamma missbruk, VINR, psykisk och fysisk ohälsa och initiera och etablera samverkan med interna berörda enheter som ansvarar för stöd till kommuninvånare med behov inom dessa områden, med syfte att möjliggöra förmåga att kunna behålla sin bostad eller öka förmåga att med stöd från boendeenheten att finna egen bostad.


KVALIFIKATIONER
Du är socionom eller har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete som motsvarar beskrivningen av arbetsuppgifterna. Du har en mycket god förmåga att leda processer både enskilt och i samverkan och motivera sökande till förändring och genomförande. För att lyckas i arbetet behöver du kunna strukturera ditt arbete, prioritera, genomföra arbetsuppgifter, komma till beslut och förmedla svåra beslut.

Du har kunskaper kring gällande lagstiftning och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Goda kunskaper i hyreslagen är meriterande. Vana av datasystemet Treserva samt kunskaper kring MI (Motiverande Intervju) är önskvärt. Du har en positiv grundsyn i allmänhet och till människors egen förmåga och resurser i synnerhet samt är lösningsfokuserad. Vi sätter stort värde på personlig lämplighet. Du behöver ha B-körkort för manuell växellåda.

Vi erbjuder utveckling inom MI, årsarbetstid, möjlighet att växla in semesterdagtillägg till flera semesterdagar och friskvårdssubvention. Vi erbjuder framför allt ett gott stöd från både kollegor, 1e socialsekreterare och enhetschef.

Intervjuer sker löpande och kan komma att påbörjas innan ansökningstidens utgång.
Tillträde enligt överenskommelse.

Varmt välkommen med din ansökan snarast!


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Metodhandledare Johanna Ström
0302-52 24 47
Enhetschef Jaana Sunnerud
0302-52 14 21
Metodhandledare Jeanette Risne
0302-52 16 67

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Socialsekreterare till Vuxenenheten, Solna stad

Socialsekreterare till Vuxenenheten, Solna stad

26 november 2024

Socialsekreterare barn och unga i Centrum

Socialsekreterare barn och unga i Centrum

25 november 2024

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

25 november 2024