Socialsekreterare - Boendelots - EKU (EKB)

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.


VUXENENHETEN ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL och LVM för vuxna personer. Inom ramen för myndighetsutövningen enligt SoL fattas beslut om ekonomiskt bistånd, stöd- och behandling för personer med missbruk och/eller andra allvarliga sociala problem samt stöd och hjälp för personer inom området våld i nära relationer. Vidare ansvarar enheten för förmedlingsmedel/egna medel, dödsboanmälningar, dödsboförvaltning, försöks-, tränings- och akutlägenheter, budget- och skuldrådgivning, boendelotsning och öppenvården Omtanken.

Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill bilda team tillsammans med vår andra lots och stödja personer att hitta självständiga boenden och vara självständiga i sina nuvarande boenden. Arbetet karaktäriseras av att innehålla allt från myndighetsutövning, stödjande insatser samt praktiskt arbete kopplat till vuxenenhetens boendeinsatser.

I den myndighetsutövande delen är du ansvarig för att fatta beslut om, och följa upp vissa boendeinsatser. Du har även som uppdrag att genom information- och utbildningsinsatser, motiverande samtal samt rent praktisk hjälp, stödja klienterna att finna självständiga boenden. Du har i arbetet framför allt kontakt med kommunens nyanlända och kommunens ensamkommande ungdomar (EKU), som har beslut om bostad i kommunen, men också vuxenenhetens övriga målgrupper. Inom målgruppen EKU är det i förekommande fall aktuellt att besluta om ekonomiskt bistånd samt följa upp skolgången och insatsen kontaktperson.  

Utöver redan nämnda arbetsuppgifter åligger det lotsarna att i vuxenenhetens lägenheter ansvara för viss praktisk drift så som möblering, avsyning och nyckelhantering.

Vi erbjuder dig ett omväxlande och spännande arbete där du har stor möjlighet att påverka innehållet och utformningen av arbetet.


Kvalifikationer

Socionomexamen eller likvärdig beteendevetenskaplig högskoleexamen.

Meriterande är framför allt arbete med EKB/EKU inom socialtjänsten men även erfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten är meriterande. Vidare är erfarenhet av socialpedagogiskt/motiverande arbete meriterande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet då du skall arbeta i ett litet team mot gemensamma mål som samtidigt förutsätter ett stort eget driv. Du skall vara flexibel, ha god samarbetsförmåga men också vara stabil och ha förmåga att ta egna initiativ. Du ska ha dokumentationsvana och kunna utrycka dig väl i tal och skrift samt ha förmågan att planera och prioritera ditt arbete på ett bra sätt. Du behöver ha en god förmåga att samverka med andra kollegor, enheter och aktörer. Du är serviceinriktad mot de personer du möter samtidigt som du på ett tydligt sätt kan kommunicera ramar och ansvarsfördelning. Du är kreativ och kan hitta lösningar på komplexa behov.

B körkort är ett krav

Tillträde: Omgående
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Vikariat ett år med möjlighet till förlängning

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun


Om Ekerö kommun


Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Precis som vi, är du serviceinriktad, professionell och gillar att bygga relationer med kollegor. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.


Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.


För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.


Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 februari 2020
  • Ansök senast: 20 mars 2020

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 november 2024

Socialsekreterare missbruk vikariat, Östhammar

Socialsekreterare missbruk vikariat, Östhammar

26 november 2024