Socialsekreterare/ Case manager

Socialsekreterare/ Case manager

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Rekryterande enheten, Arbete och Försörjning ligger organisatoriskt under Utbildning- och Arbetsmarknadsförvaltning och har som huvuduppdrag att arbeta för att flera försörjningsstödstagare hittar en egen försörjning genom arbete och studier.
Arbetet på enheten innefattar utredning och beslut om ekonomiskt bistånd, planering och uppföljning av arbetsmarknadsinsatser samt arbete kring mottagning och etablering av nyanlända. Utöver huvuduppdraget har enheten ansvar för, dödsboutredning och utredning av felaktiga utbetalningar (FUT).



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som brinner för att arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser.

Dina arbetsuppgifter är att ge anpassat stöd utifrån klientens resurser och förmåga att komma i egen försörjning. Du lägger fokus på att regelbundet träffa klienten. Du säkerställer att klienten är delaktig i sin planering till egen försörjning och arbetar aktivt tillsammans med klienten för att nå klientens mål. Du arbetar tillsammans med försörjningsstödshandläggare som ansvarar för handläggning av ekonomiskt bistånd. Du samarbetar med arbetsförmedlingen, försäkringskassan, sjukvården och andra aktörer som har insatser med klienten

I tjänsten ingår myndighetsutövning i form av dokumentation och bedömningar om rätten till ekonomiskt bistånd. Handläggning av ansökningar om ekonomiskt bistånd kan förekomma vid behov.

I arbetet ingår resor inom Stockholmsregion beroende på vilket stöd klienten behöver exempelvis SIP-möte, besöka en arbetsträningsplats eller planerings- och samverkansmöte tillsammans med berörda aktörer.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen och erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsinsatser. För tjänsten är det krav på körkort då det förekommer arbetsresor inom kommunen och inom Stockholmsregionen

För att kunna utföra arbetet på bästa sätt ser vi även att du:
• har god samarbetsförmåga
• är noggrann
• uppskattar en arbetsmiljö med tidvis högt tempo
• har invånaren i fokus vilket innebär du är flexibel och kan hålla en hög servicenivå
• har förmåga att motivera, uppmuntra och inspirera långtidsarbetslösa som har olika begränsningar och behålla fokus på deras resurser och mål
• uppskattar att arbeta i en organisation under utveckling med modern teknik

ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.

Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Olive Carlson
08-591 26 693

Sammanfattning

Besöksadress

19585 Märsta
None

Postadress

Box 38, 19521 Märsta
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024